lauantai 27. heinäkuuta 2013

Pariisi, pv 6-7: Luxembourgin puisto, Pantheon, kotiinpaluu

Meillä ei ollut enää mitään suunnitelmia, olimme käyneet must see-listani läpi, mutta saatiin jonkinnäköinen suunnitelma kasaan Lonely planetia selaillessa ja lähdettiin liikenteeseen. Käytiin hotellin viereisessä Autopassion-ravintolassa (formula- ja ralliteemaa) syömässä hyvin täyttävä aamupala, jatkettiin viimeistä kertaa suosikkileipomoomme Dominique Saibroniin (söin elämäni ensimmäisen macaronen) ja pitkän istuskelun ja maailman menon seuraamisen jälkeen otettiin suunnaksi Luxembourgin puisto.

Puisto oli massiivinen, hiekkaisa, paljon kuitenkin puita ja varjoa, patsaita ja veistoksia, oli poniajelua, leikki-, koris- ja tenniskenttää, leikkiveneen uittamista ja vieressä Luxembourgin palatsi.

Huomattiin Pantheonin näkyvän jonkun matkan päässä, joten suunnattiin sinne. Piti käydä vain ihailemassa, mutta kohta huomattiinkin jo ostavamme sisäänpääsylippuja. Eetu pääsi jälleen puolet halvemmalla. Pantheonissa oli järkyttävän kokoisia seinämaalauksia (mun suosikki oli surullinen 4-osainen Jeanne D'Arc-teos) ja veistoksia. Alakerran krypta oli hivenen sokkelomainen, mutta käytiin se kunnolla läpi ja löydettiin muun muassa Voltairen, Victor Hugon ja Marie Curien haudat. Curie on kryptan ensimmäinen ja ainoa nainen.

Kahvilatauko! Hyvin oltiinn unohdettu (muka)kiire ja tykästytty paikalliseen tyyliin kahvioissa pitkään istumiseen. Kävellessä hotellille huomattiin massiivinen marketti ja käytiin siellä. Päätettiin rauhallisesta "koti-illasta" ja ostettiin muun muassa juustoja ja viinirypäleitä. Hotellilla pistettiin aiemmin viikolla aloitettu Toy Story pyörimään ja levitettiin eväät sängylle. Innostuttiin vähäsen ja klo 01 mennessä oltiin katsottu edellä mainitun lisäksi Leijonakuningas, Kaunotar ja hirviö, ja Notre Damen kellonsoittaja. Hups.

Voi ei! Sunnuntai! Vikat hetket! Sinne jäi hotelli ja mukavat respan sedät. Check-out oli klo 11, mutta lento lähtisi vasta klo 19. Etsittiin hyvä aamupalamesta, jossa vietettiin kauan aikaa. Eetu otti ranskalaisen aamiaisen, minä vuohenjuustosalaatin. Ruoka oli hyvää, viihde ei: kävelykadun toiselle puolelle tuli mummeli, joka kampesi toista tuntia posetiivariaan laulaen vihaisella äänellään päälle.

Siirryttiin katakombien viereiselle pikkuiselle puistonläntille ihmettelemään jälleen kerran sitä jonon määrää, itse pötköteltiin siinä Eetu Madventures-kirja sylissä, minulla päiväkirja.

Lähdettiin äärimmäisen hyvissä ajoin lentokentälle päin. Ihan hyvä idea. Juna oli hidas ja seisoi parilla asemalle k-a-u-a-n. Lentokenttäkin on valittu maailman hankalimmaksi. Kyllä me kuitenkin ehdittiin istuskella paljon, syödä lisää leivoksia, jutella joulupukin näköisen suomalaisen motoristin kanssa, jonka pyörä oli varastettu loman aikana, ja ihmetellä surutta kamoja paiskovia kentän työntekijöitä.

Lento lähti seiskalta ja Suomen kamaralle päästiin ennen yhtätoista. Sisko oli meitä hakemassa hauvelinsa kanssa. Kuinka tervetullut olikaan Suomen +16 lämpötila! Viikko meni tosi nopeasti (ja rahat) ja oli uskomattoman ihana loma. ^^

1. Hei! Oisko sulla viel myynnisä lip servicen pencil skirtiä tosta gangsta pranksta mallistosta?? Vilahti jossain huhtikuun poatauksesaa..:) ilmoita pian!hamoata etsinyt jo vuoden päevät:// terkuin sallarantapelkonen@hotmail.fi

1. Se meni kaverille kaupaksi heti seuraavana päivänä, kun olin paketin saanut, sori. :)

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)