sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

Helsinki Pride-kulkue ja puistojuhla

Ensimmäistä kertaa osallistuin Prideille. Kyllä mä oon joka vuosi ollut tietoinen kulkueen ajankohdasta, joka osuu VarjoTuskan/Tuskan aikaan ja on aina "liian aikaisin päivällä". Nyt olin miettinyt, että mitäs jos tänä vuonna osallistuisin. Vielä edellisiltana kyselin eksältä hänen perheensä suunnitelmia kulkueen suhteen ja mietin, että lähden, jos herään tarpeeksi aikaisin. Ei se kuitenkaan ole asia, jonka missaus harmittaisi, mutta olisi kiva kuitenkin kiva kokea.



Kun simmuni aukesivat jo yhdeksän aikaan lauantaiaamuna, päätin, että kyllä mä nyt skarppaan ja lähden keskustaan. Laittautumisen, aamupalan ja peukaloiden pyörittelyn jälkeen nousin puoli yhdentoista jälkeen junaan. Keskustassa treffasin eksäni perheineen ja käytiin kaupassa piknikeväsostoksilla. Puoli yhden aikaan oltiin Senaatintorilla. Niin paljon ihmisiä! Niin paljon värejä! Seuralaiseni olivat ilmoittautuneet mukaan Sateenkaariperheet Ry:n retkueeseen, johon minäkin heidän siivellään joinin.

Kulkue lähti liikkeelle kymmenisen minuuttia myöhässä, me oltiin melko ensimmäisinä lähdössä. Kulkue kiersi Senaatintorilta Pohjoisesplanadille, pienen pätkän Manskua, siitä Eteläesplanadille ja pitkän suoran Kasarmikatua ja Neitsytpolkua aina Kaivopuistoon saakka. Mulle tuli eniten yllätyksenä kuinka täynnä kävelykadut olivat kulkuetta katsovia ja kuvaavia ihmisiä. Ihan kuin olisin ollut näyteikkunassa esillä.



Kaivopuistossa järjestettiin kulkueen jälkeen Puistojuhla. Sinne mun ei alunperin pitänyt mennä kuin hetkeksi, olin ajatellut kulkueen jälkeen mennä hetkeksi kotiin ja myöhemmin illalla VarjoTuskaan. Mutta oho, siellä mä istuin kolmisen tuntia. Ihmismäärän koko kasvoi kulkueen 20 000 ihmisestä Kaivarin 25 000 ihmiseen. Ketään en paikantanut tekstareista ja koordinaateista huolimatta, mutta pienen kierroksen tehdessä törmäsin vahingossa tuttuihin ihmisiin. Pikniköitiin ja kuunneltiin Krista Siegfridsiä, Jesse Kaikurantaa ja Anna Puuta. En tykännyt yhdestäkään, mutta onneksi tykkäsin kaikesta siitä muusta tunnelmasta. ^^ Joku nainen tuli moikkaamaan mua ja juttelemaan mulle ja mietin, että tunnenko mä ton. Kävi ilmi, että hän oli Yleltä tekemässä juttua ja delegoin nopeasti haastattelun eksälle vaimoineen, en halunnut telkkariin. :') Noin kolmen tunnin puistoilun jälkeen siirryin toiseen puistoon varjotuskailemaan, mutta siitä tulee myöhemmin erikseen postaus. :)




After many years of intending to I finally participated to Helsinki Pride Parade. I knew lots of friends would be there and I joined the company of my ex-girlfriend and her family. The high turnout of the event didn't surprise me (20 000 people), but the amount of people on the pavements taking pictures did. At the end of the parade (from Senaatintori to Kaivopuisto) there were a park fest at Kaivopuisto with various performances. I had a picnic, watched some artists and bumped into friends. After about three hours in the park I moved to another park, but later more about that. :)

4 kommenttia:

  1. ihania aurinkoisia pridekuva <3
    Näyttää siltä että on ollut todella mukavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli mukavaa! ^^ Kävin sun postauksen lukemassa ni kuvissa näkyi sama Ylen parivaljakko kuin meilläkin, ovat olleet kerkeeväisiä. :P

      Poista
  2. Mitääh?! miks en tiennyt ett olit siel?! :DD oisin tullut moikkaa sua jos oisin tiennyt mutt nooh ens kertaan sit :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eventin osallistujista sut kyllä bongasin, mutta en itse tapahtumasta. ;___; Oli pari ihmistä tiellä. :P

      Poista

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)