tiistai 20. lokakuuta 2015

Yhdysvallat: New York 3.-7.2015

3.10. LA: Matka New Yorkiin: Eetulla oli polttareita varten herätys 6.30, joten heräiltiin yhdessä. Autoin sitä tavaroiden ksaamisessa ja se lähti siinä 7.40 pitkien halipusien jälkeen hakemaan tulevaa sulhoa ja muita vieraita kotikoloistaan. Minä kätin aikaa koneella, suihkussa ja pakkaamalla loput kamat.

Koko perhe Vili mukaan lukien tuli hakemaan mua 11.30. Porukat otti Vilin matkan ajaksi hoitoon. Oli hyvä, että oltiin kentällä jo klo 12 - turvatarkastusjono oli uskomaton. Matkatavaroiden jätön, turvatarkastuksien ja ostosten (vähäsen karkkia matkalle) ja oikean portin (oli niin kaukana ku olla ja voi, en tiennyt terminaalin ees jatkuvan niin pitkälle, että pitää uudestaan alkaa passiakin näyttämään) löytämisen meni yli tunti. Jäi vain 20min aikaa istuskeluun ennen kuin boarding alkoi.

Lennolla katselin Sherlock-jakson, söin, torkuin, luin. Kokonaismatka-aika tais olla jotain yli 8h. JFK-kentällä jouduttiin olemaan puolisentoista tuntia, kun jono passin tarkastuksiin, sormenjälkien ja kuvien ottoon meni uskomattoman hitaasti, siellä oli vain kaksi henkilöä suurimman osan meistä tarkastamassa.

Onneksi kentän ulkopuolelta saatiin heti otettua shuttle bus Manhattanille. Heti alkoi hymyilyttää kun kaukana näin häämöttävät korkeat rakennukset. Kaikki oli muutenkin jo bussista nähtynä jotenkin tosi amerikkalaista. Shuttle bus koukkasi vaikka mistä ottamassa lisää porukkaa kyytiin. Ja saakeli jätti meidät väärään paikkaan. Onneksi seuraava shuttle bus (niitä kiersi samoissa paikoissa usein) vei meidät oikeeseen mestaan eli Bryant parkiin, josta käveltiin hotellille. Matkan varrella käytiin kaupassa iltapalaostoksilla ja nähtiin Times square ja Broadwayn väriloistoa ja tungosta. Kamalan paljon kamalan kirkkaita mainoksia ja korkeita rakennuksia.

Klo 20 paikallista aikaa eli klo 03 Suomen aikaa hotellilla, joka oli ihan Times squaren vieressä. Night Hotel Times Square. Oli aika fancy hotelli, huonekin oli kiva, mutta ihan tooosi pikkunen. Iltapalaa nassuun ja ysiltä (klo 04) nukkumaan samantien. Oli ollut pitkä päivä.

4.10. SU: Flatiron building, 7eleven, Century 21, 9/11 memorial, Vapaudenpatsas ja Liberty Island, Times square, Disney store: Heräiltiin joskus ennen kasia. Olin heräillyt koko yön. Ja tulisin koko loman ajan heräilemään useita kertoja yössä. Ei oman sängyn ja lättätyynyn voittanutta.

Wi-fi huoneeseen maksoi, mutta aulassa oli ilmainen complimentary wi-fi. Olin ottanut meidän uuden tabletin mukaan, jotta pystyisin vähentämään mahdollista kovaa ikävää skypepuheluilla.. Soitin Eetulle, joka oli Mäntsälässä, olivat suurimman osan polttareista viettäneet siellä.

Vähän ysin jälkeen lähdettiin maailmalle. Hain kaupasta aamupalaa ja pari tuntia käveltiin kaupungilla etsien Krisulle jotain tiettyä ostoskeskusta (Krisu oli käynyt vuosi sitten New Yorkissa), samalla näytiin Flatiron building, käytiin 7elevenissä ja lopulta otettiin taksi ostoskeskukseen. Kai sitä kerran piti kuuluisa nykiläinen keltainen taksi kokea. Century 21 oli vähän ku Stocka. Mua ei oikein kiinnostanut, joten menin istumaan kahvilaan ja kirjoittamaan mukana olleeseen päiväkirjavihkoon, jota pidän aina ulkomaanmatkoilla mukana.

Krisu ei löytänyt mitään ostettavaa -> ei kantamuksia -> lisää nähtävyyksiä. Vahingossa ja etsimättä löydettiin melkein kauppakeskuksen vierestä 9/11 memorial. Eli reikä maassa ja siinä vettä. Noin niinku pelkistettynä. Mut oli se oikeesti aika siisti.

Tästä käveltiin Battery parkiin, mistä piti lähteä ilmaisella Staten Islandin lautalle katselemaan kaukaa Vapaudenpatsasta + maisemia, mutta pistettiinkin rahaa palamaan ja ostettiin liput lautalle, joka vie Liberty Islandille ja Ellis Islandille. Ennen lautalle pääsyä oli lentokenttämäinen tarkastus, laukut meni läpivalaisun läpi ja niin edelleen. Lautalla sai jo tosi hyviä kuvia sekä Vapaudenpatsaasta että New Yorkista. Libertyl Islandilla pyörittiin aikamme turisteina koko ajan kuvia ottaen. Väittävät, että livenä Vapaudenpatsas on usein kuviteltua pienempi, mutta mun mielestä se oli just sen kokoinen kuin olin aatellutkin. Lautta olisi vielä jatkanut Ellis Islandille, muttei sinne jaksettu. Takas maihin vaan. Oltiin jo naatteja.

Takas kaupungilla käytiin eksoottisesti Subissa syömässä, että jaksettiin lähteä hotellia kohti. Suomessa on paremmat subit kuin Amerikassa, ihan näin pienenä välihuomautuksena. Otettiin metro hotellin holleille. Käytiin Disney storessa, jossa haaveilin Buzz Lightyearista Disneyworldistä ostetun Woodyni seuraksi, olis ollut halpakin, mutta paketti oli sen verran iso (eikä sitä pakettia voi missään nimessä heittää pois!), että jätin ostamatta.

Otettiin Times squarella kuvia ja poikettiin hyvin nopeasti Hershey'ssä (eli karkkikaupassa), mutta se pursusi ihmisiä. Äkkiä pois ja toisena päivänä uusi yritys.

Hotellin aulassa oltiin hetki tableteilla, skypesoitin Eetulle ja viimein pitkän päivän jälkeen takaisin huoneeseen, kello oli 18.30. Eipä me siitä enää minnekään noustu ja pehkuihinkin painuttiin seiskalta.

5.10. MA: Freedom tower, Brooklyn bridge, Rockefeller center, Late night with Seth Meyers, Nintendo world: Aamuseiskalta loppuivat yöunet, kun viereinen työmaa alkoi mekastaa. Ai ku kiva. Sitä kestikin sit joka päivä aamuseiskasta iltakasiin-ysiin saakka. Hnngh. Rauhassa siinä kuitenkin heräiltiin. Aamupalaakaan ei tarvinnut hakea kun mulla oli edellispäivästä muhinut puolikas subi odottamassa. Nomnom.

Siinä puoli kympin aikaan lähdettiin ulos. Otettiin metro lähemmäs mestoja, mutta jouduttiin silti kävelemäänkin, kun ei ihan noi metrolinjastot olleet hallussa. Klo 10.20 oltiin Freedom towerilla. Odotettiin parikymmentä minuuttia ennen kuin päästiin sisään. Meillä oli valmiiksi jo liput ostettuina, mutta oltiin varattua aikaa aiemmin paikalla. Niskat vääränä koitettiin katsoa tornia ylöspäin, huippasi. Supernopeella hissillä päästiin korvat lukossa korkeuksiin, hissin seinissä alkoi samantien näkyä päästä varpaisiin miten korkeella ollaan ja vuodet milloin oltiin missäkin vaiheessa tekemässä tornia. Mulla ei ole minkäännäköistä korkeanpaikan kammoa, mut öh 541 metriä, onhan se jo aika tosi luonnotonta kaposelle rakennukselle. Mun aivot ei pysty käsittämään miten sellainen ei kaadu heti kevyemmässäkin tuulessa. Ylhäällä oli eka esitys tästä pilvenpiirtäjästä ennen kuin päästiin näköalatasanteelle. Ulkona ei oltu missään vaiheessa. Oli se aika hurjaa katsoa kun kaikki muut pilvenpiirtäjät jäi kauas alas.

Kun päästiin takaisin maan kamaralle, käveltiin Brooklyn bridgelle. Sitä matkattiin hetki kunnes käännyttiin takaisin ja otettiin metro Rockefeller centerille. Yritettiin löytää Nintendo worldiä siinä onnistumatta. Jollain NCB storejutskahässäkällä kysyin kassaneidiltä mistä voisi tiedustella olisiko tänään vielä mahdollista päästä jonkun talk show'n nauhoituksiin. Saatiin Seth Meyersiin standby-liput (ei takuuta sisäänpääsystä kuvauksiin) ja liput testiyleisöksi (varmasti pääsee mukaan, mutta ei ole itse show vaan siellä testataan mitkä vitsit toimii parhaiten ja niitä sitten käytettäisiin itse nauhoituksissa).

Delin kautta hotellille ja ruokaa naamaan. Tosi vähän oli mitään edes jotenkin ruokakaupoiksi luokiteltavia tapauksia, mutta delejä oli paljon. Oli linjasto salaatteja ja hedelmiä ja toinen linjasto lämpimiä ruokia, siitä itse valkkaamaan ja kiitos hei. Näin sai hotellille lämmintä ruokaa kätevästi.

Käytiin M&M-kaupassa, joo, siis vain niille karkeille ja oheistuotteille tarkoitettu kaksikerroksinen kauppa, ja uudestaan Hersheyssä. Eikä kello kaiken tämän jälkeen ollut edes kolmea.

15.30 oltiin takaisin Rockefeller centerissä. Reissun aikana tutuksi tulevat seisoskelu ja odottelu olivat ensimmäisiä ohjelmanumeroita. Sekä tietty turvatarkastus. Ennen siirtymistä studioon meille tuli show'n vitsiniekat kertomaan meille työstään ja mitä seuraavaksi tapahtuisi yms. Missään noissa NBC:n tiloissa ei saanut ottaa kuvia. Studiossa arkivaatteissa ollut Seth Meyers ensiksi kyseli mistä kaikkialta me oltiin kotoisin (Australia, Espanja, Norja, Kanada...). Kyseli mistä päin Suomea me oltiin, mutta Espoo ei ollut tuttu. Helsingissä oli joskus käynyt. Vitsien läpikäyntiin meni vartti ja se olikin sit siinä.

Nyt onnistuttiin löytämään Disney world, jossa oli tietysti kaikkea Nintendo-sälää ostettavana, mutta oli myös mahdollisuus pelata ja ihastella vanhoja Game boy-konsoleita. En löytänyt mitään must buy-tavaraa, joten ei sinne mennyt ollenkaan rahaa vaikka siihen olin varautunutkin. Tän päivän "ei löydy"-tapaus oli Warner Brothers studio store. On hankalaa. Haettiin ruokaa matkalla hotellille, lueskelin hetken ja puoli kasilta kävin nukkumaan.

6.10. TI:  New Amsterdam-teatteri, Aladdin-musikaali: Heräsin 7.30, kävin suihkussa ja vietin aulassa aamunettihetken. Käytiin uudestaan etsimässä Warner brosia ja nyt löytyikin. Tai siis löytyi se paikka, jossa se ennen oli ollut. Ovat muuttaneet sen pelkästään nettikaupaksi. Höh. Kun sitä ei ollut ja Nintendo worldista ei löytynyt mitään, eli vaihtoehdot oli kartoitettu, kävin ostamassa Disney storesta Eetulle tuliaiseksi Storm trooper-mukin ja itselleni Baymax-pehmolelun. Kellekään muulle kuin Eetulle en etsinyt tuliaisia, mutta ton Baymaxin nähdessäni piti samanlainen ostaa Jaanallekin.

Krisu lähti vaatekapuoille, mikä oli jälleen asia, joka mua ei jaksanut suuremmin kiinnostaa, joten kävin ostamassa aamupalaa ja tulin hotellille. Huoneessa oli juuri silloin siivooja, joka passitti mut ulos, joten istuin aulassa hetken aikaa pyörittelemässä peukaloitani. Kun pääsin takaisin oman huoneen rauhaan, söin ja katsoin tabletilta Louis C.K.:ta. Krisu palasi kaupoilta ja vaihdon Sherlockiin. Koitin ottaa päikkäreitä, mutten onnistunut. Jätin Krisun nukkumaan ja menin aulaan soittamaan puolen tunnin puhelun Eetulle. Läpsystä vaihto, palasin huoneeseen ja Krisu meni aulaan.

Ja sit taas liikenteeseen. Käytiin etsimässä 7eleven, koska edellisessä 7elevenissä oli ollut Twinkiesejä, joita piti kokeilla, mutta silloin niitä ei tullut ostettua. Tuosta 7elevenistä niitä ei löytynyt. Matkan varrella oli myös Dunkin donuts, kävin sisällä pyörähtämässä ni voin sanoa sielläkin käyneeni. Jostain toisesta kaupasta löydettiin mulle Twinkiesejä ja päivälliseksi sushia ja palattiin hotellille syömään. Twinkiesit oli melkosta huttua, hyh.

Edellisaamuna oltiin käyty suoraan Aladdin-musikaalia esittävän New Amsterdam-teatterin luukulla kyselemässä lippujen perään. Saatiin 70 dollarilla/lippu. Ja se siis ei ole kallista. Tuolla on noita lippujenmyyjiä pitkin katuja. Yhdeltä kyseltiin Lion kingiä ni sanoi, että 150 $/lippu ja kuulemma Aladdiniinkaan ei alle 120 dollarilla saa. Hah! Eetun sisko tosin olikin jo aiemmin opastanut, että ette osta ennakkoon ja meette suoraan luukulta ostamaan. Joten. Illalla New Amsterdam-teatterilla, esitys alkoi klo 19. Oli upee teatteri ja vielä upeempi esitys. Siis huhhuh. Vähän meinas nyyhkytyttää, kun Aladdin sentään on ollut niin kova juttu 6-vuotiaasta asti ja kaikki oli niin jee!

Kun aikaa sitten kotona katselin mihin voitaisiin hakea yleisöksi, törmäsin syyskuussa alkaneeseen sarjaan (silloin oli vasta elokuu) nimeltä Best time ever with Neil Patrick Harris. Ja kaikki liput tietysti jo varattu. Katselin sitä sitten illalla telkusta ennen nukkumaanmenoa. Olis ollut hauska! Nyt vähän lipesi tämä nukkumaanmenoaika yhtäkkiä puoli yhteentoista.

7.10. KE: Central park, Bo Burnham - Make happy tour: Lähdettiin heti aamusta kävelemään kohti Central parkia. Matkalsta ostin aamupala-BLT-voikkoleivän puistossa syötäväksi. Samantien puistossa tiemme erkanivat: Krisu aikoi lenkkeillä koko puiston ympäri (pituutta puistolla on 4 km, leveyttä 0,8 km) ja minä lähinnä aattelin ottaa kuvia ja etsiä Liisa Ihmemaassa patsaan. Piti olla helppo nakki, opaskirjakin mukana, mutta meninkin siksakkia ja olin milloin missäkin, menin vääriä reittejä, olin jossain vaiheessa keskellä ei mitään niin pahasti, ettei nähnyt tai kuullut liikennettä/muita ihmisiä/taloja. Jossain vaiheessa istuin penkille ihmettelemään hetkeksi ja syömään aamupalaa, että jaksaa eksyä lisää. Siinä vaiheessa kun viimein löysin patsaan ni Krisu soittaa, että hän on nyt valmis. Juuh... Se sit kuitenkin tuli sinne patsaalle myös, koska en halunnut liikkua enää yksin siellä mihinkään. :D Tsekattiin vielä siinä lähellä oleva Hans Christian Andersenin patsas.

Käveltiin takas tutuille huudeille ja otettiin Mäkistä sisuskalut kylmettävät, brainfreezen aiheuttavat smoothiet. Takas hotellilla Krisu jäi huoneeseen pakkaamaan seuraavan päivän lentoa varten ja minä menin taas aulaan puolen tunnin skypepuhelua varten. Ei missään vaiheessa tullut mitään kauheeta ikäväkohtausta noiden puheluiden takia. Minunkin pakattuani kello ei ollut kahtakaan ja päivä näytti tyhjää iltakasiin asti.

Käytiin valmiiksi etsimässä illan teatteri ja haettiin samalla ruokaa. Syötiin hotellilla ja katsottiin Ellen DeGeneres show'ta. Remonttimelu kiristytti hermoja.

Illalla käytiin Play Station theatrella katsomassa Bo Burnhamia, sillä oli meneillään uusi Make happy-kiertua. Standup-komiikkaa siis. Lämppärin nimeä en muista, joku Comedy central-tyyppi. Bo oli hyvä, jee, mutta tykkäsin kuitenkin what.-setistä enemmän. Tänne lippuja ostaessani teatterin nimi oli vielä ollut Best buy. Bo kommentoi asiaa, että they are getting more specific. Seuraavaksi se on Crash Bandicoot theatre, sitten Crash Bandicoot 3, seuraavaksi Level 1. "It's not even Play Station 4, it's just Play Station". Soitti pari vanhempaa biisiä, kuten Godin. Huiii! ^^ Enkä ikinä unohda sitä kokeilua, kun Bo pyysi koko yleisöä naksauttamaan yhtäaikaa sormensa. Sounded like hell. Meni aika kauheen nopeesti. Kotin vielä katsoa merchandisesta jotain, muttei löytynyt.

Kotimatkalla käytiin vielä hakemassa jotkut kämäset jogurtti/rahkailtapalat ja käytiin taas vasta 22.30 tutimaan.

Seuraavana päivänä lähdettiin kohti Losia, siitä seuraavassa postauksessa. :) Onko teistä kukaan käynyt New Yorkissa? Mikä oli siisteintä? Mulle ehdottomasti ykkösjuttu oli päästä katsomaan Aladdin! Vaikka tykkäsin kyllä kaikesta sitä kamalaa ruuhkaa ja ihmispaljoutta lukuun ottamatta.

1. Miten te ette käyneet ravintoloissa niinku oikeesti syömässä! :D

1. Noku! Oli niin kätevää vaan hakea jostain ruokaa mukaan. Varsinkin niistä deleistä, kun sieltä sai lämmintä ruokaa. Ihanaa syödä rauhassa hotellissa ilman muita ihmisiä ja kaikenlaista hässäköintiä siinä vieressä. :D Muutenkin toi Krisun kanssa ravintoloissa käynti on vähän haasteellista vilja-allergian takia.

2. Sun reissupostaukset on huippuja! Kivan tarkkoja ja realistisia. Toista osaa jo odotellessa.

1. Oooo kiitos! Näistä tulee tämmösiä kilometripostauksia, ihanaa, että joku jaksaa lukea. ^___^

3. äääää! Nykyään mun sydän pomppaa jotenkin aina, kun nään kuvia nykistä. en vaan kestä. On ollut jo pidemmän tovin sellanen ''joku päivä mä vielä pääsen tonne, mä tahdon tonne'', sellanen mystinen palo sydämessä. En ees osaa selittää ja tää kuulostaa hassulta varmaan, heh. :D

1. Sinne sit vaan! :P Oli se mullekin ollut aina sellainen paikka, että jossain vaiheessa elämää on pakko käydä. :)

4. Aaaaaaa! Rakastan näitä sun matkapostauksia! ♥ Tuntuu taas siltä niinku ois itekki ollut mukana matkassa.. :') Pakko vaan lukea uudelleen ja uudelleen ja käydä kuvat läpi yksitellen tarkasti! Halpaa ja helppoa tää meikän matkailu näemmä! :D

1. Wäää miten ihana kommentti. ♥ Säästän sulle selvää rahaa. Ens kuussa pääset mun matkassa Frankfurtiin.

5. Oih! Tuolla on ihan älyttömästi nähtävää, ihanaa :) Kiva oli lukea tätä!

1. Tuolla kyllä on vaikka mitä! Ihanaa, kun porukka on tykännyt lukea tätä, postauksen tekemiseen ei mennytkään kuin ikä ja terveys. :')

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)