tiistai 12. heinäkuuta 2016

Tšekki 3.-5.7. (Praha, Kutná Hora)

3.7. SU: Enpä ole ennen lähtenyt ei-aamulennolla Helsinki-Vantaalta. Rauhassa sai nukkua ja pakkailla loputkin kamat. Käytiin Eetun kanssa Sellossa, etsin kirjastosta matkalukemista sitä löytämättä ja käytiin syömässä. Olin jo 13.45 kentällä, vaikka Sadun kanssa sovittiin näkevämme 14.30. Näin Eetu kerkes aikaisemmin Tuskaan.

Nähtiinkin jo kahdelta, kun Satukin oli ajoissa. Check-inissä meille kerrottiin lennon olevan noin 2 h myöhässä ja saatiin kahvioihin käyvät 5e kupongit kompensaatioksi. Eli noin 4 h kulutettiin aikaa ostamalla syömistä, löysin kirjankin (Liekkien näkijät), juttelemalla ja pyörittelemällä peukaloita.  Samaan koneeseen tuli viiden hengen nummirannekkeellinen porukka. Yhden kanssa niistä olin vaihtanutkin pari sanaa. Nyt en uskaltanut mennä höpisemään.

Kone lähti 18.30 alkuperäisen 16.20 sijaan. Luin hetken lennon alussa ja lopussa, suurimman osan ajasta kuitenkin torkahtelin. Parasta lennossa oli jokaisen penkin päällä yhteen kirjoitettu czechairlines, joka molemmat onnistuttiin vääntämään czech hairlineksi, ja tietenkin mun edessä istuvalla miehellä oli pahasti vetäytynyt hiusraja.

Oltiin perillä 19.45 paikallista aikaa. Sekä Tsekissä että Puolassa kello oli -1h Suomeen verrattuna. Seuraava 2,5 h menikin seikkaillessa. Aloitettiin hyvin ottamalla bussi oikeaan paikkaan ja vaihtamalla junaan. Jäätiin paikassa X pois, kysyttiin random hotellista neuvoa, päästiin sporalla taas vähän lähemmäksi, kysyttiin seuraavasta hotellista neuvoa ja nyt saatiin ihan kartta mukaan. Käveltiin puolisen tuntia meidän hotellille (kauniissa vaaleanpunaisessa auringonlaskussa I might add) ja matkalla käytiin ostamassa iltapalaa mukaan. Viimein löydettiin hotellille, My hotel Apollon. Tosi siistin näköinen ja värimaailma oli oikein miellyttävä meidän silmään: mustaa ja valkoista. Kello alkoi olla jo sen verran, ettei enää liikuttu minnekään. Syötiin ja loikoiltiin sängyssä. Olin ottanut tabletin mukaan, joten pystyin pitämään sitä kautta Eetuunkin hyvin yhteyttä.

4.7. MA: Nukuttipa hyvin. Kasilta oli herätys. Ihan rauhassa kasailtiin itsemme ja käytiin aamiaiselta. Katsoin netistä reitin keskustaan ja ympäröin kartasta kaikki mun listani must see-paikat.

Otettiin spora keskustaan ja aloitettiin turistihommat. Ensin etsittiin Tanssiva talo. Päätettiinkin jatkaa julkisten sijaan jalkaisin matkaa. Ylitettiin Vltava ja käveltiin Kampa parkiin katsomaan creepyjä vauvapatsaita. Jatkettiin Kaarlensillalle, jota ei vielä lähdetty ylittämään, vaan jatkettiin sillalta poispäin kohti Pyhän Vituksen katedraalia. Matkalla käytiin turistikrääsäkaupassa, jossa oli ihania maatuskoja. Päätin tarkkailla hintoja ja ostaa sellaisen myöhemmin itselleni. Katedraalille ja linnan alueelle vei ihan järkyttävän pitkät portaat. Siihen vielä auringonpaahde päälle niin hiki vain virtasi. Lopulta tultiin aukealle, josta oli hyvät maisemat kaupunkiin. Käytiin tutkimassa linnan aluetta ja Pyhän Vituksen katedraalia ulkopuolelta.

Lähdettiin takaisinpäin samaa reittiä. Tällä puolella siltaa oli vielä Kafkan museo, jonka pihalla oli tosi omituiset pissivät patsaat, joilla oli liikkuvat lantiot. Huomattiin hassu pienen pieni käytävä talojen välissä ja mentiin siihen leikkimään. Oli niin kapoinen, että siihen oltiin asennettu valot. :') Palattiin ylittämään Kaarlensilta, jolla oli ihan jumalaton määrä porukkaa. Toiselta puolelta Vltavaa etsittiin hanging man-patsas, joka ensisilmäyksellä näyttää hirttäytyneeltä mieheltä, mutta sehän on vain palkista roikkuva Sigmund Freud! Seuraavaksi käytiin katsomassa raatihuoneen astronominen kello ja old town square. Kaikki listani 9 kohtaa nähty muutamassa tunnissa, boom!

Etsittiin ruokapaikka, joka ei sitten ollutkaan kovin hyvä valinta, tosi below average. Jouduttiin odottamaan tosi kauan sekä tilauksen tekemistä että ruokaa, meiltä ei kysytty halutaanko juomista, tarjoilija ei oikein osannut englantia, ja teen parempaa ruokaa ihan itse kotonakin. Otettiin ruoan jälkeen spora hotellille ja levättiin puolisentoista tuntia etsien samalla mahdollisia seuraavia kohteita.

Lähdettiin uudelle rundille ja käytiin tsekkaamassa kommunismin uhrien monumentti ja Lennon wall, jossa oli mukavan yhteisöllinen tunnelma. Oli katumuusikko, jonka lappu kitarakotelossa kertoi, että "I need money to repair my time machine to go back to the 60's", hän soitti Lennonia ja Beatleseita. Toisella miehellä oli lappu "free hugs".

Ostettiin mansikoita, vadelmia ja evästä iltapalaksi ja tultiin sporalla takaisin hotellille. Kello näytti siinä vaiheessa 19.20, eikä meillä ollut enää mitään suunnitelmissa. Lueskelin ja datasin telkku taustamölynä kunnes väsy voitti.

5.7. TI: Käytiin ysin aikaan aamupalalla. Otettiin kaikki lähes loppuun asti irti huoneestamme ja oltiin siellä 11.30 asti, kun check-out oli kahdeltatoista. Kävin suihkussa, luin, pakkailin, Satu torkahteli.

Mentiin sporalla Olzanken hautuumaalle, jonka ohi oltiin jo monta kertaa menty ja käytiin siellä hetki puiden varjossa pyörimässä. Sitten kaupan kautta ratikalla juna-asemalle. Ostettiin meno-paluuliput Kutna Horaan ja tunnin verran odoteltiin junaa eksoottisesti Burger kingissä, josta ostettiin reissun ainoat jätskit.

Kahdelta lähti juna Kutna Horaan, matka kesti vähän vajaan tunnin. Hetki ihmeltiin aseman seinällä olevaa karttaa jonkun suomalaispariskunnan kanssa ja lähdettiin kävelemään luukirkolle, matka oli ~800 m. Luukirkko oli lopulta aika pieni ja laimea, en tosin paljoa odottanutkaan, mutta luulen, että Pariisin katakombien jälkeen ei tuommoiset pienet luukertymät tunnu missään. Alkoi satamaan, joten hetki pidettiin sadetta kahviossa ennen kuin käveltiin takaisin juna-asemalle odottamaan seuraavaa junaa.

Tultuamme takaisin Prahaan käytiin aseman vieressä Mona Lisa-ravintolassa pastalla, nyt oli paljon parempi ravintolakokemus kuin edellispäivänä. Ja oli muuten halpaa. Pääruoka+jälkkäri 6,03e. Aina sai pyöritellä numeroita kaupoissa, Tsekissä on korunat käytössä. Palattiin asemalle missiona tappaa 4h aikaa ennen maasta toiseen siirtymistä eli yöjunaa Krakovaan. Vihdoin puolta tuntia ennen junan lähtöä päästiin omaan tosi super luxury kahden hengen huoneeseemme, joka oli noin kolmasosa tavallisesta laivahytistä. Eli ihan tarpeeksi nukkumiseen. En ollut ikinä aiemmin matkustanut junalla pidempiä reissuja, vain noita meidän pk-seudun lyhkäsiä matkoja. Juna lähti matkaan 23.09. Liput olin ostanut jo ennakkoon, tulivat Fedexillä suoraan kotiovelle. Seuraavassa reissutekstissä Puolan puolen seikkailuja. :)

Loppuun voisin pikaisesti kertoa kuinka tunnetaan Sadun kanssa. Luettiin joku kolme vuotta takaperin toistemme blogeja, jossain vaiheessa tajuttiin, että Muumihan on meidän yhteinen kaverimme ja lopulta treffattiin vuoden 2014 Nummessa. :)

1. Mukavalta reissulta vaikuttaa, miten kauan teillä kesti noin suunnilleen suunnitella toi reissu vai menittekö lähinnä extemporena?

1. Vasta edellisviikolla tein listaa mitä nähtävyyksiä voisi käydä katsomassa, mutta jo lentojen ja hotellien varauksien yhteydessä varattiin Auschwitz-retki. Muutoin sain matkansuunnittelijana aikalailla päivässä katsottua kaiken valmiiksi ja pistettyä osoitteet ylös, vaikka tulihan noita joitain extemporejuttujakin tehtyä ja nähtyä. Aikataulu näytti ensikatsomalta aika tiiviiltä, mutta lopulta oli kyllä aikaa vaikka kuinka, eikä kiireen häivääkään. :)

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)