torstai 11. elokuuta 2016

Sängyssä tapahtunutta

Väittävät mun näkevän painajaisia luonnottoman usein. Toisaalta näen joka yö useita, uuuseita unia, joten ehkei se painajaisten osuus prosentuaalisesti olekaan niin paljon. Joskus oikein pahaa unta nähdessäni alan ynisemään unissani. Silloin Eetu on mun knight in shiny armour ja tökkii mut hereille. Viime kuussa reissussa ollessani sanoin matkakumppanilleni, että ainiin, jos satun pitämään yöllä meteliä niin herätä mut, näen painajaista. Hyvä, että tajusin mainita, heti seuraavana yönä joutui herättämään. Pienempänä, joskus ala-asteaikoina, ehkä vielä kauppiksessakin, ymmärsin painajaista nähdessäni näkeväni unta ja osasin herättää itse itseni. Minne katosi tämä kätevä taito?!

Muistan nähneeni aivan pienestä pitäen samaa unta aika ajoin. Siitä on kaksi versiota. Oon mökillä, sataa ja sataa ja järven vesi nousee ja nousee niin, että se ylettää melkein mökkiin saakka. Toisessa versiossa mökin piha on täynnä käärmeitä. Tasan kerran nämä kaksi on yhdistyneet. Tähän oon jo niin tottunut, ettei se pelota, vaikka pelkäänkin käärmeitä ja vettä (isoja hallitsemattomia määriä vettä, tsunameja).

Ne unet, joiden takia alan ynisemään, liittyvät joko läheisen kuolemaan, omaan hengenuhkaan, johonkin yliluonnolliseen kauhuun tai siihen, että Eetu jättää mut. Viime kerralla, kun mut jouduttiin herättämään, sain mutistua, että "puissa oli jotain". Mikä tarkoitti laajemmin avattuna sitä, että olin metsässä kävelemässä leveällä polulla ja puut olivat kaartuneet polun yli peittäen taivaan. Siellä ylhäällä näin liikettä ja jokin musta hahmo/olento seurasi mua puiden oksilta, oli ihan selvästi tunnettavissa kuinka se odotti hyvää hetkeä hyökätä.

En usko unilla olevan sen kummempaa merkitystä kuin, että käsittelevät ajatuksia ja menneitä tapahtumia. Ihan suoraan sanottua tulee pyöriteltyä silmiä sellaisille ihmisille, joiden pitää tulkita unensa ja keksiä niille joitain syvällisiä merkityksiä. (Sama pätee horoskooppeihin, ihan höpöhöpöä.)

Mulla tapahtumat siirtyvät seuraavanlaisesti uniin: keskustelu hiusten leikkaamisesta tai ylipäätänsä mun hiusten pituudesta tarkoittaa sitä, että näen unta leikkauttavani hiukset ja sitten katuvani, että mitä meninkään tekemään ja tää on ihan hirveetä ja nyt alan kasvattamaan niitä uudestaan pitkiksi. Nyt mökkibileiden jälkeen oon nähnyt about kolme eri unta siitä, että jotain menee pieleen. Joko jotain menee rikki, vieraat ei suostu lähtemään/lopettamaan riehumista tai paikalle tulee älytön määrä kutsumatonta jengiä. Ulkomaalaiset kaverit viettivät pari viikkoa kesällä Helsingissä (näin niitä sinä aikana tosi usein) ja sen jälkeen näin monesti unta, että he olivat edelleen täällä ja jos jonnekin porukalla mentiin, he olivat mukana.

Tänä aamuna heräsin perinteiseen apua oon myöhässä töistä-uneen. Ei todellakaan painajainen hirveimmästä päästä, mutta menee silti siihen kategoriaan. Näitä unia tulee nähtyä  tasaisin väliajoin, vaikka mulla on liukuva työaika. Toisaalta siitä huolimatta musta olisi kyllä hirveetä, jos oikeasti heräisin vasta seiskaksi töihin, enkä tavalliseen tapaan kuudeksi. :P

Ylenmääräisiä painajaisia kompensoimassa on se, että noin muuten oon tosi hyvä sängyssä. Nukkuminen on niiiiin mun juttu. Aikaisin nukkumaan meneminen, jes. Mahdollisimman pitkät yöunet, oi kyllä. Sisäinen herätyskello, joka herättää ennen kelloa, oujee. Ei tarvetta torkutukselle tai aamupöhnästä selviämiselle, tikkana ylös. _b

6 kommenttia:

  1. Onneksi olkoon unenlahjoista.
    Täälä on kanssa yksi, jolla on vilkkaat yöt. Kummallisia unia tulee yön aikana kokoajan ja suurimmasta osasta muistaa ainakin jotain. Painajaisia ne kylläkin harvemmin ovat. Olen ihan samaa mieltä, että unien merkitysten tulkinta on aika huuhaata.
    Itse olen hirveä iltavirkku ja aamulla sängystä ylössaaminen vaatii kauhean torkutusrumban.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nukkuminen on ihanaa, ottaisin päivittäin päikkäritkin, ellei se haittaisi illalla nukahtamista. Mulle puoleen yöhön valvominen on jo ihan hirmuisen myöhään hereillä olemista, huhhuh. :P

      Poista
  2. Miekin nään paljon unia ja tuo mökin pihalla on käärmeitä uni kuulosti hyvin tutulta :) Yleensä näen unta, että joku yrittää tunkeutua joko omaan kämppään tai porukoiden taloon, kun asun vielä kotona. Yhdessä unessa yritin ensin survaista tunkeutujen sormet oven väliin, jonka jälkeen iskin sukkapuikolla rintaan...

    Sen lisäksi tuttua on se, että kummitukset pelottelee, niitä ei näe mutta tuntee. Oon monta kertaa herännyt siihen, kun joku näkymätön koskettaa selkää ja sitten se onkin ollut joku ruttuun menneen peiton kulma. Minua myös jahdataan usein ja AINA, siis ihan poikkeuksetta, jalat menevät ihan veltoksi spagetiksi ja joudun tyyliin konttaamaan.

    Myös nuo myöhästymisunet on tuttuja, näen aina unta että myöhästyn LUKIOSTA, vaikka lukioajoista on 8 vuotta aikaa. Samoihin uniin yhdistyy se, että alan miettiä, että hetkinen... minähän kävin jo ammattikorkeakoulun, mitä sille todistukselle tapahtui? Sitten selviää, että yksi kurssi onkin jäänyt puuttumaan ja tutkintotodistukseni on peruttu ja siksi olen taas lukiossa, josta olen kolme tuntia myöhässä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kyllä! Nää koulusta (kauppiksesta) myöhästymisetkin on ihan tuttua huttua ja siitä on sentään jo 11 vuotta. :D Oli myöhästymisuni mikä tahansa, puolet niistä oon vanhempieni luona vanhassa huoneessani panikoimassa töihin siirtymistä tai missä mun tarvittavat koulukirjat on. Jahtaamisunissa oon joka saakelin kerta naurettavan hidas, ihan kuin en edes osaisi juosta. :P

      Poista
  3. Otsikko, tirsk. :D

    Mä nään aika kausiluontoisesti painajaisia. Kakruna aina sairaaksi tullessa näin saman painajaisen, joskus tässä aikasena neki on loppuneet tai sitten mä oon nykyään vaa niin harvon kipeenä.

    Nykyään tulee aika usein nähtyä unta, että oon vielä kauppiksessa ja mun valmistuminen viivästyy, multa puuttuukin opintoja. Ne on niin todentuntusia! :D

    Kävin lukasee kapulalla iltasella tän postauksen ja mietin nukkumaa mennessä, että näkisinpä kivoja uneja, no mä näin unta et olin yläasteella ja siel oli ruokana karkkibuffet. Se oli tosi kiva uni siihen asti kunnes joku yläaste aikane ope tuli huutamaan mulle, että mä en saa enää ottaa karkin karkkia. :D Mä oikein mietinki siinä jotain karkkeja ja leivoksia natustellen, että sainpas kivan unen, että täällä mää viihyn että eipä tarttis herätä ollenkaa? :D

    Oon aika kade tosta sun sisäsestä kellosta ja aamupöhnättömyydestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, pistin kunnon clickbait-otsikon. :P Mmm caandyyy... Lohjalla kauppiksessa mun aikaan ainakin oli ihan naurettavan hyvät ruoat päivittäin, vaikke sieltä karkkibuffaa löytynytkään.

      Poista

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)