perjantai 30. joulukuuta 2016

Joulunvietto kahteen otteeseen

Vietin joulua kahteen otteeseen. Viikkoa ennen joulua Mäntsälässä poikaystävän perheen luona ja varsinainen joulu oman perheen kanssa.

17.12. LA: Ainoina autollisina noudettiin kyytiimme puolen päivän jälkeen Eetun siskon kaveri, joka on ennenkin viettänyt heidän kanssansa joulua, ja Eetun sisko hoitokoiransa Odinin kera. Määränpäänä oli Eetun äidin koti Mäntsälässä. Mä en ollut vuosiin viettänyt heidän kanssaa joulua, viimeksi joskus aikoinaan, kun hän asui Sipoossa. Aiemmin ollaan tehty niin, että mennään mun porukoille aatonaattona ja aattoaamuna Eetu jatkaa matkansa oman perheensä luokse ja minä jään oman perheen luo. Toki olisi ollut mahdollisuus mennä mukaan, mutta olen valinnut oman perheen. Mutta! Nyt siis tällä tavalla, koska Eetun sisko oli lähdössä jouluksi Israeliin.

Joka tapauksessa. Isäntäväki oli vielä Mäntsälässä paikalla, mutta lähtivät meitä karkuun paikkaan X teatteriin ja hotelliin yöksi. Me lapset siinä hetki mietittiin mitä tapahtuu, tehtiin kauppalappua ja sen semmoista. Käytiin Cittarissa ostoksilla ja iltapäivä/ilta vietettiin ruokaa tehdään ja telkkaria tuijottaen. Tein meille kanapestopastaa ja katseltiin kaikkea myötähäpeää herättävää kuten Vain elämää ja Prinsessapäiväkirjoja. Minä siirryin aittaan nukkumaan yhdentoista aikaan, jolloin Eetu oli juuri pistänyt kinkun uuniin ja muut jäi viettämään kinkunvalvojaisia.


18.12. SU: Nousin ysin jälkeen ja siirryin aitasta talolle. Toinen varalapsi vielä nukkui ja Eetu siskonsa kanssa lähtivät käymään Kärkkäisillä metsästämässä äidilleen lahjoja. Luin sen aikaa Bali-matkaopasta. Kahden pintaan isäntäväkikin saapui takaisin reissultansa. Lähdettin kahdella autolla Saaren joulumaa-tapahtumaan, otettiin Eetun kanssa varaslähtö ja muut tuli myöhemmin toisella autolla. Käytiin katsomassa miljoonaa eri eläintä, eläintalossa jyrsijöitä ja matelijoita, navetessa lehmiä, ulkona poneja, "joulumetsässä" alpakoita, kilipukkeja ja minipossuja, hihhihih. Tykästysin kovasti noihin hölmöihin alpakoihin. "Kirkossa" kuunneltiin hetki kauneimpia joululauluja ja kierrettiin joulumyyjäiset läpi. Tultiin takaisin tyhjään taloon muiden ollessa vielä lauleskelamassa, Eetu pisti saunan päälle ja minä makoilin sohvalla telkun ääressä.

Muiden tultua takaisin alkoi jouluruoan valmistelu. Kuudelta päästiin käymään pöytään ja tunnin verran syötiin. Eetun perheen joulutraditiona on, että joka joulu tonttu (eli Eetun äiti) jättää vihjekortin lapsillensa löydettäväksi ja vihjekortin tai kahden perusteella he etsivät maat ja mannut ne löytääkseen. Edellisiltana noi oli keksineet, että nyt ne tekeekin samanlaisen äidilleen, joka oli niin yllättänyt kortin nähdessään, että nauroi 5 min putkeen. Samaan aikaan Eetu löysi tontun kortin ja yhdessä kaikki lähtivät lahjajemmoja etsimään pihalle. Mulle ja Eetun äidin miesystävälle riitti Fazerin sininen ja sisätilat, mikä oli ihan hyvä, koska ulkona oli kylmä ja noilla meni aikansa löytää lahjat.

Kun viimein oli jemmat löydetty, seurasi lahjojen jako. Minä sain Päiviltä suomalaisen kirjakaupan lahjakortin, mukana oli saunan kiukaalle keraaminen kukka ja enkelikuusenkoriste. Eetu sai muumikirjan, monitoimiovirekin (ai että mulla meni hetken tavuttaa tuota sanaa siitä pakkauksen päältä) ja käsipainoja. Minä annoin Eetun äidille Iittalan Taika-metallilaatikon, jossa oli pefletit, saunatuoksu, tulitikut ja omatekemiä suklaahippukeksejä. Mirkalle annoin Inessan outletmyynnistä ostamani Iittalan Taika-setin, jossa oli kaksi kulhoa ja kaksi mukia.

Ysin jälkeen päästiin lähtemään ajamaan kotiin. Mulla oli maanantai otettuna ovirempan takia vapaaksi, joten sen takia pystyin olemaan näin myöhään liikenteessä.


23.12. PE: Olin koko viikon odotellut aamupäivisin postia ja sitten surkutellut, että onpa tullut vähän joulukortteja. Mutta perjantaina tuli viisi! Vähänhän tuo postin toiminta on nykyään kyseenalaista, mutta ainakin kaikki kortit tuli ennen joulua. Perinteisesti yhden Eetun sukulaisten kortti oli osoitettu Eetulle ja Maaritille. Joka vuosi sama juttu. :D Ainakin sukunimi oli oikein!

Lopetin työt jo 13.30, olin viikolla tehnyt hippasen plussaa. Täti tuli hakemaan mut kahdelta, noudettiin vielä siskon doge kyytiin ja ajettiin Huhmariin jouluruuhkien välttämiseksi vanhaa tietä. Äidillä oli 60-vuotissynttärit, woop woop! Siskokin ehti tulla ennen neljää eli ennen muita vieraita. Iltapäivän ja illan mittaan vieraili läjä sukulaisia. Olin äidille hänen pyynnöstänsä tehnyt suklaajuustokakun.

Käytiin kesken juhlien siskon kanssa Nummelan Filmtownissa, meidän oma aatonaaton traditio. :') Illalla katsottiin Hidden, joka oli valikoitunut mukaan Alexander Skarsgårdin takia. Eetu tuli paikalle kahdeksan aikaan eli suoraan töistä, kaikki muut vieraat olivat jo silloin ehtineet lähteä. Se pääsi suoraan kakkukahvien jälkeen atk-tueksi ja päivitti porukoiden tablettia. Minä söin vieressä karkkia, rapsuttelin Viliä ja katselin standuppia.



24.12. LA: Heräsin jo ysiltä Vilin meteliin. Vietin koko päivän mötköissä sisätiloissa. En jaksanut Vihdin hautuumaallekaan vaikka yleensä siellä ollaan iskän kanssa joka vuosi käyty. Varsinaisesti päivä alkaa klo 12 joulurauhanjulistuksen katsomiselle, jota ennen tätikin aina saapuu paikalle. Iskä ja täti lähti hautuumaalle ja minä, sisko ja Eetu katsottiin Independence day. Iltapäivällä syötiin jouluruoka, mummo oli tänä vuonna meillä syömässä. Se on joka kolmas joulu meillä ja muut joulut muilla lapsillaan.

Kakkukahvien jälkeen avattiin lahjat. Mummo oli edellispäivänä antanut kynttilän ja mun edellismaanantainen yksityinen hammaslääkärikäynti oli porukoiden kustantama, koska sitä toivoin heiltä lahjaksi. Nyt sain rahaa, lihatukun lahjakortin ja villasukat. Me lapset annettiin yhteiset lahjat aikuisille: äidille ja iskälle jalkahoitajalle lahjakortit, tädille lähes samanlaisen lahjan kuin Eetun äidillekin: Iittalan Taika-metallilaatikon, jossa oli pefletit, saunatuoksu, leffaliput, kortti ja keksejä.

Myöhemmin illalla Eetu lämmitti saunan ja me katsottiin siskon kanssa viimeinen vuokraleffa Point break. Illalla katsoin sängyssä telkkarista Rakkautta vain, Eetu seurasi vierestä tabletilla Dotaa. Oli kiva löllö päivä, ruokaa ja leffoja, Vilin halimista ja sen semmoista. Ainoana miinuksena oli häviö iskälle Skip-bossa. Vain voitto kelpaa!



25.12. SU: No nyt sain kunnolla nukuttua, yhteentoista. Pelailtiin iskän kanssa Skip-boa aikamme kuluksi. Kun Eetu puolilta päivin heräsi, hengattiin vielä jonkin aikaa porukoilla, otettiin evästä matkaan, siivottiin jälkemme ja yhden aikaan taidettiin lähteä kotia kohti. Olin Eetulle sanonut ennen joulua, että jos sillä tulisi jostain syystä pakottava tarve hommata mulle jotain pientä joululahjaksi (ei olla vuosiin ostettu toisillemme joululahjoja, siskonkin kanssa ollaan sovittu, ettei ostella, jotta päästään helpommalla), tartteisin uudet lämpimät sukat. Ni nyt se jostain kaivoi mulle ne esille, että ole hyvä! Jee! On ihan totta, että lapsena sukat oli lahjana pettymys, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän niitä toivoo ja arvostaa. :D Terv. Viluvarvas.

Ja tosiaan olin informoinut meidän kämpän edellisiä asukkaita, että tänne tuli heille kaksi joulukorttia (vielä reilun kahden vuoden jälkeen...), jotka he kävivät torstaina täältä noukkimassa ja lahjoivat samalla hyasintilla. Eivät kovin kauas muuttaneet, linnuntietä vajaan kilometrin päähän.

26.12. MA: Nousin, kun Eetu lähti töihin kymmenen aikoihin. Vaikka olinhan minä jo aiemmin pistänyt korvatulpat korviin ja silti heräsin torkuttamiseen joka viides minuutti. Sillä siis oli tapaninpäivästä huolimatta töitä. Minä vain lyllertelin kotona koko päivän ja tuhosin mukaan saamiamme jouluruokia. Oon aivan täysin korviani myöten täynnä kinkkua.


Tänään lähden Sveitsiin Eetun ja Jaakon kanssa, vietetään uusivuosi siellä paikallisten kavereiden kanssa. Siitä erikoinen matka tulossa, että 1) mulla ei ole tarkkoja suunnitelmia jokaiselle päivälle, 2) ei yövytä hotellissa 3) ensimmäistä kertaa vietän vuodenvaihteen ulkomailla. Ihanaa uuttavuotta kaikille! ^^ Varovasti niiden rakettien kanssa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)