torstai 16. maaliskuuta 2017

Bali part 1/3: Ubud ja Padangbai

HELSINKI-KÖÖPENHAMINA-SINGAPORE-DENPASAR JA UBUD

25.-26.2. LA-SU: Herätys oli viideltä aamuyöstä. Laitoin kodin kasaan eli mm. otin töpselit irti seinistä ja vein roskat haisemasta etc. Mun täti tuli hakemaan meitä kuudelta. Jätin sille talon avaimet (se ja sisko kävin vuoroin katsomassa, että kämppä on kunnossa ja tyhjentämässä postilaatikon) ja mun ulkotakin autoon, sitä on täysin turha raahata mukana.

Ei saatu itse tehtyä check-iniä automaateilla ja kuumotti onko jokin vialla heti alkuunsa. Jonotettiin virkailijalle baggage dropiin ja siellä saatiin hoidettua check-in. Turvatarkastusjonossa oli Mikko Alatalo, woop woop!

Söin aamupalaleivän Cafe Torilla, taxfreestä ostettiin vettä ja Sisuja. Etsittiin oikea portti ja odotettiin puolisen tuntia boardingia. Samaan koneeseen tuli näyttelijä Janne Virtanen. Lento oli vain 1h 40min, meni hujauksessa, muun muassa miinaharavaa tabletilla pelatessa. Eetu oli ladannut tablettiin juuri ennen lähtö Miinaharavan, Mahjongin ja Solitairen. :')

Ensimmäinen pysähdys oli Kööpenhaminassa, jossa meillä oli 2,5 tuntia luppoaikaa. Syötiin salaatit, istuttiin ja ihmeteltiin, katsoin jakson iZombieta, johon koukutuin alkuviikosta.

Ensimmäinen kokemukseni Singapore Airlinesta: vauuu! Vähän väliä ruokaa (välipala, iltapala ja superhyvä jätskijälkkäri, välipala, aamupala), miellyttävän näköiset aasialaisten lentoemojen univormut, jokaisella matkustajalla oli oma näyttö ja kaukosäädin. Leffoja (ihan tosi uusiakin!), sarjoja, musiikkia, pelejä. En kyennyt kuin hetkeksi torkahtamaan, muutoin pelailin ja katsoin leffoja: alun Fantastic beastista, mutta ei ollut tarpeeksi hyvä, että olisin jaksanut loppuun asti, Tarzanin, Suicide squadin ja Eetun kanssa yhtäaikaa omilta eri ruuduiltamme Disneyn Moanan. Matka tuntui kestävän ikuisuuden, se oli 11-tuntinen. Selkäkään ei tykännyt.

Singaporen jotenkin tunkkaisella kentällä oli 1,5h aikaa ennen kolmannen ja viimeisen lennon lähtöä, joka kesti 2h 20min. Saatiin aamupalaa ja sain hetken nukuttuakin. Perillä Denpasarin kentällä oltiin noi vuorokausi kotoa lähdön jälkeen. Huh ja puuh. Paikallista aikaa klo oli 10.10. Puoli tuntia meni passin tarkastukseen jonottamiseen.

Olin ollut fiksu ja tilannut meille oman kyydin Top Balilta, kuski odotteli meitä kaikkian taksihuutelijoiden keskellä kyltti kädessä. Balilla on pelottava vasemmanpuoleinen liikenne, paljon tööttäyksiä, läheltä piti-tilanteita ja minä ensin-mentaliteettia. Matkaa Ubudiin oli 40 km, siihen meni 1h 15min. Yllätyin, miten koko ajan oli paljon asutusta ja koko matka oli semmoista kaupunkiajoa.

Meidän hotelli oli Indira cottage. Kirjauduttiin sinne ja ensitöiksemme otettiin parin tunnin päikkärit. Oli ollut pitkä matkustuspäivä takana.

Iltapäivällä pistin itseni hellemekkoiseksi ja ihmismäiseksi ja käytiin läheisellä 24h Minimart-kiskalla ostamassa vettä (vesijohtovesi ei ole juomakelpoista) ja 50-kertoimista aurinkorasvaa, tuotiin ne huoneeseen ja lähdettiin syömään. Ihan lähellä oli Maha bar & restaurant, jonne halusin, koska olin siitä lukenut, että siellä on takapihalla pupuja vapaina. Ei ollut, wää! Syötiin siellä kuitenkin, minä otin sweet & sour-kanaa, jota otinkin reissun aikana ainakin neljään otteeseen, siitä muodostui mun suosikkiannos, ja Eetu otti ankkaa.

Käveltiin tietä eteen- ja taaksepäin päämäärättömästi, sen kummemmin ei oltu mun to see-listan nähtävyyksiä vielä jaoteltu varsinkaan ensimmäiselle päivälle, kun ei tiedetty mitä lentojen jälkeen jaksetaan. Nähtiin paljon krääsäkojuja, joissa oli hämmentävä määrä penispullonavaajia.

Monkey forest oli jo kiinni, mutta nähtiin teillä ja puissa siinä holleilla kuitenkin monen monia apinoita. Sattumalta löydettiin Coco market, isompi kauppa, jonka olin pistänyt varmuudeksi listalleni, jos sieltä jotain tarvittaisiin.

Oli melkein auringonlasku ja mentiin matkan varrelle sattuneeseen ja mukavalta näyttäneeseen Tropical view cafeen, jossa olikin kiva näkymä. Eetu otti kaljan, minä mocktailin. Istuttiin siellä aika kauan suunnitelmia tehden. Ensin ehti hämärtyä ja nähtiin paljon lepakoita (kuten koko reissun ajan pimeän jälkeen) ja lopulti pimeni kokonaan. Auringonlaskut oli siinä 18.30 jälkeen.

Käveltiin takaisin hotellille. Tutkittiin partsilla netin ihmeellistä maailmaa, lähinnä mitä mistäkin löytyy, parvekkeella signaali oli parhaimmillaan. Enivei koko reissun aikana netti oli vähän niin ja näin, kovin hidasta, mutta se oli ihan tiedossa. Kävin suihkussa ja päivittelin matkapäiväkirjaa. 21-22 aikaan menin nukkumaan aikalailla koko reissun ajan.

27.2. MA: Meillä oli 6.30 herätys ja klo 7 mentiin aamupalalle. Ihan eri tyyli oli täällä aamupalojen kanssa kuin muiden reissujeni hotelleilla. Edellisiltana meiltä kysyttiin halutaanko balinese vai continental breakfast, mihin aikaan ja mitämitä. Me oltiin ainoita aamupalalla ja vain kahteen muuhun pöytään oli kehvelit katettu. Eli tuskin oli paljoa porukkaa asiakkaina ja olikin hiljaisempi sadekausi, mutta eipä huoneitakaan ollut kuin ehkä 11. Otin tuoreita hedelmiä ja banana pancaken kuten koko reissun ajan. Lettu oli ainoastaan täällä hassun vihreän värinen, mutta paras mitä maistoin.

Lähdettiin tallustelemaan Ubud marketiin/morning marketiin. Jo ennen kasia oli tosi kuumaa ja nihkeää. Marketti aukeaa jo ennen auringonnousua ja paikalliset käy siellä jo silloin, tai ainakin ennen klo 9, jolloin se muuttuu turistimmaksi. Eetu halusi jotain ostaa, joten ostettiin minibanskuja.

Matka jatkui Campuhan ridge walkille, joka oli 2 km maisemareitti. Oli palmuja ja lokaaleja taloja, alussa oli temppeli ja lopussa riisipeltoja. Otti ihan tosi koville, piti pitää monta lepo- ja juomataukoa, kuumuus veti yllättävän piippuun. Joka päivä oli 30 astetta tai enemmän, iltaisin tippui 25 asteeseen.

Reitin lopussa oli suosittu taukopaikka Karsa cafe, mentiin sinne. Eetu otti kahvin, yhdessä otettiin iso vesi ja minä otin pineapple lassin, joka oli paras lassi koko matkalla. Ihan kunnolla otettiin aikamme, nautittiin nesteitä, katseltiin maisemia ja huilittiin ennen kuin lähdettiin takaisinpäin. Takasmeno oli huomattavasti helpompi, mutta olikin enemmän alamäkiä ja pilviä.

Alkoi olla nälkä ja löydettiin helposti halpa ruokapaikka, joten syötiin kanakasvisnuudelihässäkät. Ja sitten hotellille noin neljän tunnin ulkona olemisen jälkeen. Käytiin suihkussa, vedettiin simmarit ylle ja mentiin hotellin uima-altaalle löllimään ja polskimaan. Luinkin hetken, olin ostanut Nainen junassa-kirjan mukaan. Koitin olla mahdollisimman varjossa, mutta kyllä me kumpikin onnistuttiin jo palamaan. Todistettiin myös, kun apina tuli maistelemaan allasvettä, jatkoi portaita pitkin yläkertaan ja sieltä patsaan päältä katolle.

Ihmistäydyttiin ja lähdettiin Sacred monkey forestiin. Maksoi 40 000 rupiaa eli vajaa 2,85e. Niin paljon apinoita! Opastetaulun mukaan yli 600. Ihan joka puolella eivätkä olleet alkuunkaan arkoja. Eetu piti käsiä taskussa ja pari tuli sen taskuja vetelemään, luulivat siellä olevan jotain. Oli tosi hauska paikka!

Ruokapaikkaa metsästämään ja kanaa ja perunaa nassuun. Alkoi sataa ja pitkitettiin sisätilahengailua vielä kahvilla ja (kämäsellä) browniella. Tihkusateessa tallusteltiin takaisin hotellille. Vietettiin tovi partsilla, ja ennen auringonlaskua mentiin läheiseen näköalamestaan kaljalle ja mehulle. Se oli ihan parisataa metriä hotellilta ja oltiin siellä ainoat. Pimeään asti taas istuskeltiin. Yhdessä kohtaa kaukana näkyi taivas oranssina ja sen jälkeen liilana, toisessa suunnassa näkyi sadepilviä ja salamointia.

Tultiin takaisin hotellille miettimään mitä seuraavaksi ja mitä seuraavana päivänä. Vanha ruumiini alkoi olla jo kovin kolottava, joten jäin huoneeseen ja Eetu lähti metsästämään meille iltapalaa siinä puoli ysin aikaan. Syökittiin sängyllä, lueskelin hetken ja kävin kympin jälkeen nukkumaan.

28.2. TI: Rauhallinen aamu, heräiltiin rauhassa herätyskelloa. Joka aamu se oli laitettu soimaan, mutta ei tainnut ehtiä kertaakaan herättämään. Ysin pintaan lyllerrettiin aamupalalle. Huoneessa googletettiin asioita, matkoja, hintoja, kyytejä, kunnes mentiin altaalle lukemaan, löllimään, uimaan.

Klo 12 pintaan irtauduttiin altaalta, kävin suihkussa, heitettiin päivähynttyyt ylle ja lähdettiin kaupungille. Ensin käytiin Tripadvisorin suosittelemassa Warung garasi-ravintolassa syömässä. Iso riisi +currykanasoppahässäkkä oli 1,75e, ihanan halpaa.

Jatkettiin matkaa Ubud palacelle ja Ubud water palacelle, jotka oli ilmaiset, vain kivenheiton päässä toisistaan ja aika hätäseen nähty. Kivannäköiset joo, mutta ei sinne aikaa saanut sen kummemmin menemään. Ubud palacella joku aasialaisturisti tahtoi mun kanssa samaan kuvaan, oletin johtuvan hiuksistani.

Näytti, että kohta alkaisi satamaan, joten mentiin vain johonkin näköalamestaan kahville ja lassille. Ja kohta alkoikin satamaan ja oltiin siellä istumassa jokunen tovi.

Oli taas ruoka-aika, joten päädyttiin suunnittelematta paikkaan X. Hyvää, halpaa ja paljon. Lähdettiin kävelemään hotellille takaisin. Kävin matkalla muutamassa krääsäkaupassa, mutten löytänyt mitään kivaa kotiin viemisiksi. Meille koitettiin myydä tanssiesityslippuja kohtuu hintaan ok mestaan, mutta 1h kestoinen show illalla oli ehkä vähän turhan pitkä, kun ei muutenkaan oikein vielä osattua sanoa mitä tahdotaan illalla tehdä. Yhtenä juttuna reissulle pari kaveria suosittelikin paikallista tanssiesitystä, mutta lopulta ei ollut niin paljon mielenkiintoa, että oltaisiin jaksettu mennä.

Tultiin viiden jälkeen takaisin hotellille, kirjoittelin matkapäiväkirjaa, laskeskeltiin rahoja (just parasta reissuilla pyöriskellä rahoissa ja laskeskella päiväbudjettia yms) ja tulevia menoja, lueskelin kirjaa ja meikkasin (reissun ainoa kunnon meikki, Balille ei voi tulla näyttämään hyvältä, naama tuppaaa valumaan samantien). Ennen kasia lähdettiin liikkeelle. Katsottiin monet menut läpi, käytiin yhdessä sisälläkin asti livemusiikin perässä ennen kuin päädyttiin yhteen toiseen mestaan mocktailille ja kaljalle. Ekan päivän Maha restaurantista haettiin iltapalat takeawaynä ja tultiin hotellille syömään. Tää oli meidän hurja night out. :D

UBUD JA SIIRTYMINEN PADANBAIHIN

1.3. KE: Kulutettiin aamu ihan rauhassa hotellilla, koska kiirettä ei ollut.  Klo 11 kirjauduttiin ulos. Käveltiin Coco marketilla, josta otettiin toinen tie, jonka varrella mentiin bakeryyn, jossa oli wi-fi, mutta tuolle tielle ei saanut uberit eikä oikein mitkään pysähtyä. Jatkettiin siis matkaa kävellen. Tultiin taas seuraavalle tielle. Sinne loppui wifit ja taksihuutelijat. Lopulta päädyttiin kävelemään koko matka eli 4,2 km Elephant cavelle. Ei kuulosta pitkältä matkalta, mutta trooppinen nihkeys ja kuumuus ja auringon porotus on isoja tekijöitä (samoin myös rapakunto ja kaikkien matkatavaroiden kantaminen). Olin ihan puhki, puuh. Muuten kaikki oli reissulla tosi jees, mutta kuumuus oli ajoittain mulle liikaa.

Elephant caveen maksoi 15 000 rupiaa eli 1,07e. Samaan hintaan kuului sarongin laina, joka oli kaikille "paljastavasti" pukeutuneille pakollinen. Ilmeisesti oli kyse lahkeiden/hihojen pituudesta. Elephant cave oli aika nopeesti kierretty, mutta tulipa nähtyä. Kuitenkin yksi kuuluisimmista nähtävyyksistä.

Eetu palaveerasi parkkiksella meille taksidiilin. Se kyyditsi meidät Tegenunganin vesiputoukselle. Sinne vei jyrkät pitkät portaat, jotka itsessäänkin oli jo niin isot, että jalat tärisi alas päästyä. Putous oli khuuli, mutta oli siellä suht paljon turistejakin. Otettiin kuvia ja aloitettiin ylös kapuaminen. Oli kyllä tiukin hetki koko reissulla. Pitkä helteinen aamukävely ei auttanut asiaa, eikä se, että oltiin syöty vain aamupala. Seuraavana päivän etureisiä pakotti.

Sama taksikuski odotteli meitä ylhäällä kuten pitikin (ei oltu kuitenkaan uskallettu jättää sen autoon meidän reppuja vaan raahattiin ne vesiputoukselle mukaan) ja ajoi meidät Padangbaihin, jossa kirjauduttiin Fat barracudaan yhdeksi yöksi. Tosi kiva huone ja parveke merinäköalalla, sweet. Siinä oli parit lötkötuolit, joissa oli hyvä rauhoittua, nostaa jalat pöydälle ja tuijotella merta. Varmaan 1,5h vaan koitettiin palautua päivästä googletellen samalla hyviä ruokapaikkoja.

Käytiin syömässä Tripadvisorin suosittelemassa Ozone cafessa. Takas hostellille kävellessä paikallinen kysyi multa "are you a magician", johtuen kuulemma mustasta vaatetuksestani. :D Sitä en ollutkaan ennen kuullut! Hostellissa istuskeltiin pitkälle pimeään partsilla, lueskelin kirjaa niin pitkään kuin valoa riitti.

Part 2/3:ssa Gili Airiin siirtyminen, siellä oltiin kuusi yötä.

1. Mulla ois ollu sulle Nainen junassa-kirja. Hnnnght ku ois tajunnu. Mulla meni sen lukemiseen joku vuosi koska mmmeh, että aika halvalla oisit sen saanu. Leffa pitäs kyl viel kattoo!

1. Häh, mulla meni hyvin alas! Singapore airlinesillä oli vaikka mitä elokuvia tarjolla koneessa ni katsoin sen leffanakin sit paluumatkalla.

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)