torstai 6. heinäkuuta 2017

Kesäloman aloitus Kööpenhaminalla

2.5. SU: 5,5 h unien jälkeen heräsin neljältä, kun Eetu tuli Tuskasta & illan menoista kotiin. Olin pyytänyt sitä saapumaan kotiin ennen kuin lähden matkalle. Jutskailtiin sängyssä miten meidän illat oli menneet ja Eetu teki mulle aamupalaa. Minä ihmistäydyin ja pistin loputkin kamat kasaan. Eetu meni nukkumaan, minä ehdin syödessä katsoa hetken HIMYMiä. Iskä tuli hakemaan mua 5.30. Noukittiin Krisu (ja Vili, joka meni porukoille hoitoon) kyytiin ja suunnattiin kentälle.

Check-in ja turvatarkastus meni nopeasti, ei taidettu kuin puoli tuntia odottaa boardingin alkua. Lento ei kestänyt kuin 1,5h ja sain sillä aikaa torkahdettua.

Ostettiin kentältä kertamatkaliput ja metrolla ja junalla päästiin päärautatieasemalle. Etsittiin Tivoli, joka olikin tien toisella puolella. Pelkkä sisäänmenokin maksoi ja meillä oli kaikki kamat mukana, joten siirrettiin se seuraavaan päivään.

Käveltiin 0,6 km hotellille Cabinn Cityyn. Check-iniin oli vielä tunteja aikaa, mutta saatiin reput säilöön. Hetki hengattiin loungessa, käytettiin nettiyhteyttä ja suunniteltiin päivää. Krisu sai Donkey republicin kautta (olin tätä tutkaillut jo kotona ja kehoittanut Krisua lataamaan appin) vuokrattua kaksi pyörää kuudeksi tunniksi ja lähdettiin niiden luokse jonkun kirjaston eteen. Oli miellyttävän kepeää ja nopeaa fillaroida. Kävely on niiiin tylsää, oon aina tykännyt pyöräilystä.

Ensimmäisenä käytiin ihastelemassa Nyhavnia, Uuttasatamaa, joka myöhemmin tuumailtuna olikin mun suosikkinähtävyys.

Tästä jatkettiin kohti Pientä merenneitoa. Matkalla sinne osuttiin vahingossa Amalienborgiin, jossa oli vahdinvaihto käynnissä, ja Kastellettiin, tosin vasta takaisinmenomatkalla tajusin sen olleen se. Pienellä merenneidolla oli iso läjä porukkaa. Yrittämällä sai yrittää ja kaikkien läpi tunkea, että sai kuvia ilman turisteja. Krisu bongasi vierestä kioskin, josta sai jätskiä, otettiin molemmat (pahat) mansikkapehmikset.

Expectations

Reality

Takaisin ajeltiin samaa reittiä. Kastellettiin ei saanut mennä pyörällä, mutta pysähdyttiin nopeasti siihen mihin sai eli ulkopuolelle kirkon ja suihkulähteen viereen. Alkoi satamaan ja haettiin porttikongista suojaa. Oli vain lyhyt kuuro. Mentiin Strøgetille, Euroopan pisimmälle kävelykadulle, etsimään Disney storea, josta ei kuitenkaan löytynyt mitään ostettavaa.

Alkoi olla niin karmea vessahätä, että ajateltiin pyörällä hotellille vessaan ja lähteä siitä sitten uudestaan kaupungille. Mutta koska suuntavaistomme ei ole paras mahdollinen ja pyörällä ei oikein tajunnut etäisyyksiä, eikä joka kulmassa pysähdytty katsomaan karttaa, päädyttiinkin ihan jonnekin muualle. Oltiinkin lähellä Christianiaa, itse asiassa jo senkin ohi. Well fuck it, käydäänkin sitten siellä, se oli siihen väliin fiksuinta. Christianiassa ei saanut kuvata, mikä oli harmi. Siellä oli niin värikästä, rönsyilevää, kämästä, jännittävää, mielenkiintoisen näköistä. Kaikkialla leijui imelä kannabiksen tuoksu ja sillä yhdellä tietyllä tiellä olikin miehiä pienillä ständeillään em. myyntiartikkelit esillä. Edelleen olen 30 vuotta pärjännyt ilman, enkä aloittanut nytkään. Hetken kesti löytää poukkoilun jälkeen pois ja jotkut turistiäijätkin, toinen Ranskasta, toinen Islannista, ehtivät tulla ahdistelemaan. Nopeasti kävi ilmi, että toinen on huumeissa, rasistinen ja omaa väkivaltaisen taustan, joten koitettiin vain nopeasti, mutta kohteliaasti sivuuttaa hänen epäasialliset kysymykset ja ranskalaisen nähdäänkö Suomessa kun hän tulee käymään- ja facebook-kaveriehdotukset ja jatkaa matkaa.

Löydettiin pois, ajettiin fillarit sinne mistä oltiin ne haettukin ja käveltiin takaisin hotellille. Päästiin tekemään check-in, haettiin reput säilöstä ja tultiin huoneeseen lepäämään ja googlettelemaan gluteenittomia ruokapaikkoja. Cabinn city-nimikin viittaa hyttimäisiin huoneisiin, meillä oli punkkapeti. Oltiin niin myöhään liikenteessä reissun varaamisen kanssa (2,5 viikkoa ennen matkaa), että kaikki huokeimmat hotellit oli jo varattu, mutta eipä tuossakaan mitään vikaa ollut ja sijainti oli todella hyvä.

Myöhemmin lähdettiin uudelleen ulos. Käveltiin jonkun taidemuseon ohi, sekä Tivolin, tultiin
Rådhuspladsen-aukiolle ja siitä se kävelykatu taas lähtikin, mutta siinä ihan alussa oli Hard rock cafe, jonne mentiin syömään burgerit. Lyllerrettiin H.C. Andersenin patsasta ihastelemaan ja siitä lähdettiin takaisin kohti hotellia.

Illalla skypetin Eetun kanssa ja kirjoitin matkapäiväkirjavihkoa, vähäisten yöunien vuoksi oltiin kuitenkin jo melko aikaisin nukkumassa.

3.7. MA: Koska ei oltu otettu hotellin aamupalaa, ei myöskään tarvinnut herätä aikaisin/laittaa herätyskelloa soimaan. Kuitenkin olin jo klo 8 hereillä. Ihan rauhassa löllittiin ja valmistauduttiin päivään. Krisu pisti taas pyörävaraukset tulille, tällä kertaa pyörät sijaitsivat rautatieasemalle. Asemalla oli kauppa, josta tulikin meidän vakkarimesta. Ostettiin sieltä mulle aamupalaa, otettiin fillarit alle pyöräiltiin Rosenborgin linnalle, linnan lisäksi siellä oli puutarha ja iso puisto. Istahdettiin sinne syömään aampalaa. Aikamme köpöteltiin pitkin puistoa välillä istahdellen ja maisemia ihaillen.

Matka jatkui osittain tuttuja reittejä (Nyhavn ja Amalienborg) Kastellettiin. Matka olisi ollut puolet lyhyempi, jos kartta olisi ollut isompi ja olisin nähnyt kunnolla reitin... Nooh, pyörällä meni nopeasti. Hetki värjöteltiin sadetta puun alla ennen kuin lähdettiin pyörimään Kastellettiin, jossa tehtiin ihan vain nopea puolen tunnin kierros. Lähinnä tuulimyllyn tahdoin siellä nähdä.

Oltiin matkalla nähty Pancake queen, mutta unelmamme musertuivat, kun se ei ollutkaan auki. Pyöräiltiin Nyhavnille, jonka varrelta parilla yrittämällä löytyi Krisullekin sopiva ravintola. Ravintolanetsimisrytäkässä meni uudet vajaan viikon vanhat arskatkin mäsäksi, vaikka oli pitänyt niitä kuin kukkaa kämmenellä. Toinen linssi irtosi. On se kumma, kun euron muovilasit selviää puoli vuotta kolhuitta, tähän puoleen vuoteen sisältyi myös se kahden viikon Balin matka, jonne ne ostinkin sillä mentaliteetilla, ettei haittaa, jos menee rikki, mutta satasen lasit ei kestä mitään. Pyh. Noh, korjaukseen.

Etsittiin Irma-supermarkettia, eksyttiinkin siinä välillä ja tehtiin pitkä turha kierros, mutta löydettiin se lopulta! Eikä ostettukaan sieltä mitään, aseman kauppa oli edelleenkin ykkönen. Palautettiin asemalle pyörät ja käytiin siis siellä taas kaupassa. Ostettiin loppupäiväksi ruokaa.

Hotellilla oltiin jo iltapäivällä, eikä sen jälkeen edes huoneesta lähdetty ulos. Googlettelin erilaisia Kööpenhamina-asioita ja luin mukaan ottamaani kirjaa. Kööpenhamina olikin tosi nopeasti nähty, ei kauheesti nähtävää, vaikka nätti paikka olikin. Ja me kun ei oikein välitetä uusiin ihmisiin tutustumisesta tai baareissa istumisesta, jäivät illat lyhyeen. Ollaan enemmänkin tyyppiä "vaihdetaan oloasuun ja nautitaan omasta ajasta hiljaisuudessa"-tyyppiä.

4.7. TI: Herättiin jälleen aikaisin, mutta päätettiin, että tänään ei lähdetä turhan hätäisesti liikkeelle. Luin ja ehdin ottaa aikaiset päikkäritkin ennen kuin klo 12 siirryttiin rautatieasemalle ostamaan aamupalaksi salaatit, jotka syötiin Tivolin edessä. Sen jälkeen siirryttiin 120 kruunulla Tivoliin. Kova oli hinta pelkälle sisäänpääsylle, jolla ei päässyt laitteisiin. Oli nättiä, kauheesti kukkia ja nurmikkoa ja vettä ja vihreää! Ei-tivolimaisen näköisiä alueita. Missään laitteissa ei käyty, eikä mitään ostettu. Oli se kuitenkin yksi Kööpenhaminan tärkeimmistä nähtävyyksistä, joten oli pakko käydä.

Siirryttiin takaisin asemalle, josta ostettiin pakolliset magneetit. Muuta ei sieltä tuotukaan takaisin Suomeen. Palattiin hotellille muutamaksi tunniksi. Viiden aikaan mentiin jälleen aseman kauppaan, ostettiin iltapalaa ja tultiin samantien takaisin huoneeseen. Siis lähes koko päivä meni hotellihuoneessa, kun ainoana jäljellä olevana nähtävyytenä oli Tivoli, eikä keksitty sen lisäksi mitään muutakaan. Kaksi tehokasta päivää olisi ollut ihan tarpeeksi tähän kohteeseen.

5.7. KE: Kulutettiin aikaa kunnes ennen yhtätoista kirjauduttiin hotellista ulos. Mentiin asemalle, jossa söin aamupalan. Otettiin suora juna lentokentälle, jossa meillä oli 5h kulutettavana. Mutta eipä meillä enää ollut kaupungissakaan mitään nähtävää. Melko nopeasti se viisi tuntia lopulta meni. Lennon kesto oli jälleen vain vähäiset 1,5h tuntia ja Eetu oli meitä Helsinki-Vantaalta 19.35 hakemassa. Heitettiin Krisu kotiin, siellä pihalla oli jo odottamassa koiranpalautusasioilla äiti, iskä ja Vili. Käytiin Eetun kanssa kaupassa ja tultiin kotiin. Purin kamat ja tehtiin ruokaa. Ilta venähti yhteentoista, mutta minähän olen lomalla ja Eetulla on to-pe vapaa.

Loman alettua viime perjantaina klo 14, on kyllä ollut paljon kaikkea kivaa, erittäin hyvin olen osannut vapaitani käyttää! ^^ Ja vielä 3,5 vko jäljellä, woop woop!