lauantai 7. huhtikuuta 2018

Pääsiäinen Edinburghissa

30.3. PE: Herätys oli 05, melkein kuin olisi normaali arkiperjantai! Täti kyyditsi meidät kuudeksi kentälle, jossa jo kolme seuralaistamme odottivat. Käytiin kahvilaan istumaan luppoajaksi. Boarding oli ihan ajallaan, mutta lento oli silti myöhässä puolisen tuntia.

Arlandassa meille jäi 45 min ennen seuraavaa boardingia. Luin alun Harry Potter ja viisasten kiveä, jonka olin ottanut mukaani, koska Rowling on skotti ja Edinburghissa on monta Rowling related paikkaa. Nukahtelin lopun matkaa. Lento kesti parisen tuntia.

Edinburghissa oltiin 11.45 paikallista aikaa. Eliza ja Declan (viime vuoden alussa Edinburghiin vaihtoon lähtenyt ja sille tielle jäänyt kaverimme ja hänen avopuolisonsa) olivat meitä vastassa. Otettiin spora keskustaan. Jätettiin reput bussiaseman lokeroihin ja lähdettiin ensi töiksemme aamupalalle Elizan työpaikan vieressä olevaan halpaan kiskaan, koska kummallakaan lennolla ei oltu tarjottu ruokaa. Otettiin scottish breakfastit. Elizan ja Eetun kanssa pyörähdettiin nopeesti Elizan työpaikallakin.

Ja sitten kiertelemään mestoja. Eliza kertoili tarinoita ja toimi oppaana. Joku tulikin kysymään, että is this a tour. Käveltiin Royal mileä, nähtiin Witches well (muistomerkki, jonka paikalla aikoinaan poltettiin yli 300 naista), Edinburghin linna, Writers museum (ulkopuolelta, koska kaaaanis rakennus) yms yms, oli tosi nätin näköinen kaupunki, täynnänsä vanhoja rakennuksia.

Käytiin pubissa yksillä huilaamassa, josta jatkettiin Victoria streetille, josta Rowling sai inspiksen Diagon Alleyhin ja Potter-kaupassa, jossa maistettiin kermakaljaa. Oli aika tyjyn makeeta. Tästä takaisin bussiasemaa kohti, josta haettiin laukut.

Hetkeksi tiemme erosivat, kun turistiryhmämme otti taksin airbnb:lle. Meidän rose residencessä oli kaksi huonetta parisänkyineen ja keittiön/olohuoneen sohvasta sai vedettyä vuoteen. Tuli niin paljon halvemmaksi kuin 2-3 hotellihuonetta ja saatiin nauttia koko ajan toistemme seurasta eli kävi paremmin suunnitteli ja synkronointi.

Reilun puolen tunnin jälkeen lähdettiin takaisin kaupungille. Käveltiin vartin verran, kello viideksi, Whisky experience-rakennuksen eteen, joka oli Royal Milellä, lähellä linnaa. Siihen tuli kaveri, joka oli myös Edinburghissa ja majoittui Elizalla ja Declanilla, ja kohta siihen tuli isäntäväkikin. Pojat meni whisky tourille ja Eliza viihdytti meitä tyttöjä. Mentiin Elephant house cafen ohi, jossa Rowling kirjoitti osia Pottereista, mutta ei tungoksen vuoksi käyty sisällä.

Jatkettiin Greyfriarsin hautuumaalle, jossa Rowling sai inspiraatioita Potter-maailman nimiin. Löydettiin Moodien, Riddellin ja McGonagallin haudat. Samalla kuultiin tositarinoita sekä kauhutarinoita hautausmaasta.

Käytiin kirjakaupassa, jossa oli kapeat labyrinttimaiset käytävät ja kirjoja vinoissa pienoissa lattialta kattoon asti. Käytiin kaupassa, joka möi muun muassa Totoro-tavaraa sun muuta popkulttuurihässäkkää. Siitä lähdettiin suuntaaman ravintolaan, joka oli entisessä teatterissa. Tosi paljon oli vanhoja rakennuksia, jotka oli muunnettu joksikin muuksi kuin alkuperäinen tarkoitus. Meidän airbnb-asunto sijaitsi entisessä koulurakennuksessa.

Tähän väliin, että edellispäivänä ostamani Reebokin vedenpitävät ulkoilukengät oli ihan älyttömän hyvä ostos, eikä tuntunut missään, ettei ollut kävellyt niitä sisään ennen matkaa. Toki olin tuossa vaiheessa jo ihan puhki noin muuten, Hanna myöhemmin askelmittaristaan katsoi, että päivän lukema oli 20 000 askelta. Jos en olisi uusia kenkiä hommannut, mun kenkävaihtoehdot olisi olleet ei-vedenpitävät lenkkarit tai maiharit, joissa on kummassakin pohjassa reikä.

Enivei. Aikamme kytättiin vapautuvia paikkoja, ravintola oli tupaten täynnä. Viimein löydettiin pöytä ja kohta pojatkin tuli viskikierrokselta.

Otettiin taksi (ne oli aikasta halpoja, varsinkin viidelle tai useammalle hengelle jaettuna) rokkibaari Bannerman'siin, mutta siellä ei kauaa Jaanan ja Hanna kanssa oltu, oltiin ihan killissä. Ehdittiin vasta pari min olla "kotona", kun Eetu ja Hiski tuli pyörähtämään. Niiden piti vielä jatkaa toiseen baariin, mutta sitten kaikki infoili, että ovat ihan död ja jatketaan huomenna. Päivä oli ollut pitkä, omani oli 21 tuntia.

31.3. LA: Oltiin Eetun kanssa jo kuudesta ylhäällä, ei uni enää jostain syystä riittänyt. Elizalta tuli viestiä, että joudutaan siirtämään yhteiset aamupalahommat seuraavalle päivälle. Niiden siis piti tulla meidän tykö ja Declanin tehdä meillä full scottish breakfast. Eetu googletteli mistä läheltä sai aamupalaa ja kävi kävi ihan pihalla etsimässäkin, kun muut vasta heräili.

Klo 9 mentiin lähellä olevaan ravintolaan aamupalalle. Otin scrambled eggs ja toastin ja Jaanan kanssa jälkkäripancaket puokkiin. Kotimatkalla käytiin liikkeessä, joka oltiin edellispäivänä nähty: siellä oli Potter-, Nintendo- ja Star wars-kamaa.

Takaisin airbnb:llä ehdittiin vain hetki olla kunnes treffattiin Eliza ja Declan pihalla. Otettiin tunnin bussi Peeblesiin, josta Declan on kotoisin. Matkalla nähtiin tuhottomasti lampaita ja kivannäköistä maisemaa. Olisi tehnyt mieli pysähtyä ottamaan kuvia.

Peeblesissä käytiin ensiksi kaupassa ostamassa pieni viskipullo lämmikkeeksi (alla olevassa kuvassa Eetu kaataa lapasesta viskiä Elizan limuun eli vain vähän lähti lapasesta) ja sitten lähdettiin kiertelemään. Nähtiin vanhan kirkon rauniot, rugbypeliä, maisemia, hautausmaa, käveltiin joen vartta, pääkatua ja muita teitä. Syömässä käytiin hienossa hotellin ravintolassa, jossa puolet porukasta ottivat hyvin brittiläisen afternoon teen eli teetä, leivoksia ja leipiä.

Otettiin 16.30 bussi takaisinpäin. Jäätiin omalla pysäkillä, Declan ja Eliza jatkoivat kotiin. Käytiin Tescossa ostamassa iltapalaa ja siitä airbnb:lle. Otettiin pari tuntia iisisti ennen iltamenoja.

Klo 20.30 mentiin Jaanaa lukuun ottamatta (se oli ollut kipeä koko viikon ja päätti jäädä lepäämään) Banshee labyrinth-baariin, jossa oli jo kaveripariskunta, jotka hekin olivat päätyneet Edinburgh-pääsiäiseen meistä tietämättä. Oli tosi hauska baari, labyrintti tosiaan. Kahdessa (kolmessa?) eri kerroksessa monia eri baareja ja tiloja, jopa pieni leffateatteri, jonne voi mennä juomien kanssa katsomaan kauhuleffoja. Parin tunnin päästä olin takaisin airbnb:llä Hannan kanssa ja kävin aika nopsakasti nukkumaan. Yöllä heräsin, kun pojat ennen kahta tulivat baarista.

1.4. SU: Heräilin ennen kasia, kävin suihkussa ja istuttiin aamua Jaanan ja Eetun kanssa. Hanna ja Hiskikin heräili kuitenkin hyvissä ajoin ennen ysiä, jolloin kylään tulivat Declan ja Eliza. Declan teki meille aamupalaa, oli muun muassa kaikkea: haggista (tää oli must try ja oli muuten superhyvää), pekonia, munakokkelia, makkaraa, papuja, tomaattia, kurkkua, black puddingia yms yms... Everything was excellent!

Kokki Elizoineen lähtivät kotiin. Tiskattiin ja sulateltiin aamupalaa. Vajaan tunnin kuluttua otettiin uber Arthur's seatille. Artturi olikin yllättävän jyrkkä ja tupaten täynnä väkeä, joten päädyttiin muutoin vain kävelemään mestoilla ja nousemaan pienemmälle kukkulalle, jonne kuitenkin oli jonkinmoinen nousu ja hyvät näköalat.

Vajaan parin tunnin päästä oltiin done ja otettiin uber Royal milelle. Siitä Hanna ja Hiski lähti Edinburgh castlen sisälmyksiin, ja me loput kolme suunnattiin uppopaistetulle Mars-patukalle. Haggiksen lisäksi se oli kokeiltavien listalla. Pidin tästäkin! Syötiin yksi patukka kolmeen pekkaan ja otettiin toinen take awaynä Hiskille ja Hannalle illaksi, vaikka ei se sama asia olekaan kylmänä. Tultiin takaisin airbnb:lle huilimaan. Vaikkei Edinburghissa ollutkaan niin kylmä kuin Suomessa, jotenkin se viileys onnistui joka kerta menemään luihin ja ytimiin ja lämmittely otti aikansa. Onneksi kuitenkin viileydestä huolimatta tästä Arthur's seat päivästä tuli aurinkoinen.

16.30 lähdettiin kävelemään Royal cafe'ta kohti, matkalla törmättiin Hannaan ja Hiskiin. Meillä oli siis Elizan työpaikalle pöytävaraus klo 17 kahdekselle (team Suomi ja Declan). Söin beef pien, halusin valita jotain tosi brittiä ja tätä olin jo aiemmin miettinyt. 5/5, tilaisin uudelleen. Pojat otti vielä yhdet viskit baarin puolella ja sitten lähdettiinkin kotia kohti. Kukaan ei jaksanut nyt sen enempää pitkittää iltaa baareissa. Loppuilta otettiin airbnb:llä rennosti.

2.4. MA: Laitettiin paikat kuntoon ja kamat kasaan ja klo 7.15 lähdettiin kävelemään sporalle (20min). Sporamatka kentälle kesti puolisen tuntia. Hoidettiin kentällä kaikki oleellisuudet ja laitettiin rahaa taxfreehen. Meillä oli pieni SAS:n kone, yhteensä 96 matkustajaa.

Vaihto oli taas Arlandassa. Oli puoli tuntia aikaa boardingiin eli ei ehditty muuta kuin etsiä portti. Vajaan tunnin lennolla istuttiin kaikki eri riveillä. Luin hetken ja torkahtelin. Ihan hyvin päästiin Suomeen saakka, vaikka saman päivän lumimyräkän takia Finnair oli jo ennakkoon perunut 39 lentoa. Tämä vähän oli mietityttänyt, että joutuuko ottamaan risteilyn Suomeen. :P

Mua ja Eetua oli siskoni vastassa. Kaupassakäynnin hoidin alta pois, mutta muuten en jaksanut oikein mitään kuin purkaa repun ja tuijoittaa Netflixiä.

Oli hyvin onnistunut reissu! Eetua lukuun ottamatta mulla oli kaikkien muiden kanssa ensimmäinen ulkomaanmatka (Tallinnan risteilyä ei lasketa), eikä tullut ollenkaan yhteentörmäyksiä. Would go again!

1. Ihana Skotlanti 🖤 Ehdottomasti omallakin bucket list.llä 🙂

1. Kannattaa! Eniten olin lähinnä odottanut kavereiden kanssa hengaamista, mutta olikin ihan superjeesvau kohde! :)

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)