tiistai 24. heinäkuuta 2018

Kesäloman aloitus Vilnalla

Tilannehan on nyt sellainen, että mulla alkoi viime perjantaina klo 14 LOMA. Awwyeaaaah! Seuraavan kerran töihin 20.8.

21.6. LA: Eetu heitti mut ja siskon kasiksi lentokentälle. Missään ei ollut jonoa ja pyöriteltiin aikamme peukaloitamme, lento lähtisi 9.30. Bussi vei meidät pikkupikkuiselle alle 80 hengen koneelle. Lennon aikana aloitin lukemaan ties kuinka monetta kertaa Joe Hillin Sarvia.

Kentältä napattiin mukaan kartta ja Krisu latasi karttasovellukseen Vilnan. Otettiin euron bussi alle ja köröteltiin keskustaan. Käytiin Rimissä, joka oli tuttu ruokakauppa viime lokakuun Riikanreissulta, ja käveltiin hotellille. Huone ei ollut vielä valmis, joten istuttiin ulkona syömässä sushia. Luppoaikaa oli, joten kierreltiin Cathedral squarea, nähtiin kellotorni, katedraali, Gediminas castle ja Three crosses kaukaisuudessa.

Huoneeseen päästiin kahdelta. Ihana ilmastointi! Ulkona oli lähemmäs 30 astetta eli ihan samat kelit kuin tänä kesänä Suomessa. Tutkin karttaa ja merkkasin siihen nähtäviä juttuja ja otettiin päikkärit. Olin nukkunut tosi vähän koko viikon, eikä tämän lauantainkaan aikainen herätys auttanut asiaa.

Ryhdistäydyttiin ja lähdettiin kiertämään kaupunkia. Nähtiin presidentinlinna, yliopisto, Pilies-kävelykatu, Literaty gatve-taideseinä ja Uzupis, joka oli Vilnan itsenäinen kaupunginosa. Siellä halusin etenkin merenneidon käydä katsomassa. Käveltiin about samaa reittiä takas hotellille. Syötiin iltapalaa ja oltiin jo ysin jälkeen naama tyynyssä.

22.6.SU: Nukutti 11h päikkäreistä huolimatta. Naatittiin hotellin aamupala ja vielä hetki huoneessa hengattiin ennen kuin lähdettiin liikkeelle. Mentiin Pilies-kävelykadulle ja sitä vain eteenpäin kunnes tultiin town hallille ja town hall squarelle. Matka jatkui edelleen etiäpäin Gate of Dawnille, josta mieleenpainuvimmaksi jäi virtsan haju. _b Krääsäkaupasta löytyi perinteiset magneetit. Town hall squarella lepuuttelin hetken pikkuvarpaitani, mulla oli ballerinat jalassa, eikä ne shoes ollutkaan made for walking. Juutalaiskorttelin läpi kohti omia huudeja, nunniakin nähtiin!

Käytiin jälleen Rimissä kaupassa (kokeiltiin kahta muutakin kauppaa, mutta niistä ei ollut mihinkään, Rimi best) ja tultiin hotellille syömään sushipäivällinen. Siis ihan uusinto Riikasta, jossa oltiin yhtä kauan, eikä käyty kertaakaan ulkona syömässä, koska Rimin sushit oli niin hyviä ja halpoja.

Myöhemmin lähdettiin Three cross-monumentille. Halusin näköalapaikalle. Ylipiston torniin maksoi 2.50e, mutta meillä oli 10e päiväbudjetti (olisi voinut olla vaikka 100e/pv, mutta halusin kokeilla onnistuuko Riika-uusinto tämänkin suhteen), joka oli jo mennyt magneettiin ja ruokakauppaan, joten käppäiltiin kuumassa ilmassa kukkulalle, jonne oli noin miljoona rappusta. Hyi. Mutta täten näköalahommat ilmaiseksi!

23.7. MA: Aamulla hotellin aamupalaa, jonka jälkeen käytettiin kaikki mahdollinen aika hotellilla hyväksemme ja kirjauduttiin ulos klo 12. Käveltiin Rimiin ostamaan sushia myöhemmäksi ja lähdettiin parille nähtävyydelle: Frank Zappan muistomerkille ja Trump/Putin-graffitille. Graffitista tuli hitti pari vuotta sitten, silloin siinä Putin ja Trum suutelivat, mutta se vandalisoitiin ja tämä oli uusi versio.

Otettiin halpa bussi kentälle, käytettiin mennen tullen linjaa 88 ja koko päivän pyöri päässä "Juha88 tulin tänne takiasi". Aikaa oli paljon ja sain hyvin kirjaa luettua. Paluumatka oli samanlaisella pienellä alle 80 hengen koneella, mutta tällä kertaa se oli puolityhjä.

Lähinnä lueskelin koko 1h 45min matkan. Eetu oli meitä hakemassa ja heitettiin Krisu kotiin. Siellä odotti pihalla äiti, iskä ja Vili, Vili oli niillä ollut reissun aikana hoidossa. Tultiin kotiin ja Eetu oli laittanut mulle ruokaa, jee! So cool, ettei tarvinnut heti alkaa miettimään nukkumaanmenoa, vaikkei kyllä vielä täysin ole tämä loma-asia iskostunut päähän.

Nätti sopivan kokoinen kaupunki oli, kaikki (ainakin meidän reissulla) kävelymatkan päässä. Ihan hyvin riitti 3 pv ja 2 pv:kin olisi riittänyt tehokkaammalla ajankäytöllä.

1. Hienoja maisemia Vilnassa. Olisi mukava päästä joskus käymään. Luin että teet etätyötä tekstinkäsittelijänä. Voisitko antaa vinkkiä mitä kautta voisi hakea tekstinkäsittelijän etätyötä?

1. Anteeksi, etten ole huomannut viestejäsi! Vasta nyt huomasin, ettei sähköpostiin ole tullut ilmoituksia kommenteista pariin kuukauteen! :o Oon ollut tekstinkäsittelijä HUSilla ja Diktamenilla, heidän ilmoituksia uusista työpaikoista voi etsiä tai ehkä voi pistää suoraankin viestiä ja kysellä asiaa.

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)